Bussmarkedet i motbakke?

Etter første halvår 2011 viser registreringsstatistikken kraftig nedadgående tall i bussmarkedet, både for minibusser og de store.

Publisert

Etter første halvår var det registrert totalt 453 busser totalt, mot 660 på samme tid i fjor.

Det gir en nedgang på 31,4 prosent.

Totalt sett er Mercedes klar markedsleder, med 43,5 prosent av det samlede volumet busser.

Men å blande minibusser og store busser er som med epler og bananer – ikke helt sammenliknbart.

Vi iler derfor til og presiserer at Mercedes først og fremt er konge av minibussegmentet i Norge, med brutale 79,4 prosent markedsandel.

For busser med mer enn 25 seter er det forsatt Volvo som er kongen. Slik det svenske merket har vært i buss-Norge siden tidenes morgen.

Volvos markedsandel på 44,7 prosent er imidlertid et hakk under merkets tradisjoner – og egne ambisjoner på ”minst 50 prosent”.

Markedets totale størrelse for 2011 er det imidlertid fortsatt vanskelig å antyde noe fornuftig om.

Les også: Statistikken etter mai 2011

Tar vi utgangspunkt i første halvårs 255 registrerte busser over 25 seter og ganger med to, da blir det 510 ved årets slutt.

Og det er langt under de største aktørenes egne anslag ved inngangen til året, som lå på 750 til 800 slike busser.

Strukturen i bussmarkedet, med store anbud og samleleveringer på kanskje 100 busser av gangen, gjør imidlertid at slik matematikk får lav presisjon.

Basert på varslede anbud som skal ut i løpet av de kommende årene, skal det derfor fortsatt mye til for at ikke gjennomsnittet over tid ligger mellom 800 og 1000 store busser i året.

Les også: Volvo-kontrakt for 1,3 milliarder

Slik ser de tre segmentene ut:

Under 18 sitteplasser – totalt 180 biler, 7,7 % tilbakegang fra 2010.

Mercedes har stålkontroll i minibussmarkedet, med nesten 80 % segmentandel. Peugeot på 2. plass har 8,9 % segmentandel, mens VW nå har slått til med 200 % framgang – men totalen er ikek større enn 6 biler. Fiat, Ford og Iveco vaker i sivet med en liten håndfull biler hver. Renault er på 0.

18-25 sitteplasser – totalt 18 biler, nøyaktig samme som 2010

I dette minisegment har Iveco tatt kapteinsbindet med 14 biler og 77 % segmentandel! Kun Mercedes byr på motstand, med 4 biler så langt.

Over 25 sitteplasser – totalt 255 biler, 43 % tilbakegang fra 2010

Ta tilbakegangen med en klype salt – i fjor ble det levert 233 biler i juni alene, som sier noe om utslagene slike store leveringer gjør. Volvo er klar markedsleder med 44,7 % segmentandel, foran Mercedes med 19,6 % andel. Scania, Iveco og MAN vaker i siver med, alle med rundt 8 % eller 20 busser hver.

Les også: Går mot 3800 biler over 6 tonn

Powered by Labrador CMS