Første halvår tilsier 32.000 varebiler

Fremskriver vi tallene ved å doble salget fra første halvår, da ender varebilsalget i 2011 på 4000 flere varebiler kl. 2 enn i 2010.

Publisert

De første månedene i år tok varebilsalget virkelig av målt mot samme periode i fjor.

Tidvis var veksten rundt 30 prosent.

Utover våren har temperaturen avtatt noe, men ved halvgått løp (30. juni) ligger vi fortsatt godt over tilsvarende fra i fjor, med 17,6 prosent.

Merk at tallene YrkesBil her refererer er eksklusive campingbiler, likbiler og varebiler klasse 1, som utgjør drøyt 1000 biler i året.

Og skulle prognosen på 32.000 biler stemme, ja da ender vi mellom 10 og 20 prosent over hva de fleste importørene selv har spådd for året.

Vinneren i årets varebilmarked er helt klart VW, som både har en saftig markedsandel på over 30 prosent, men som også har vokst mer enn markedet har gjort.

Men også Toyota har holdt imponerende bra stand på andreplass, med tanke på både utgående modeller og leveringsproblemer knyttet til naturkatastrofen i Japan.

På tredjeplass finner vi Ford på offensiven, som med nesten 26 prosent vekst har rykket fra sine to nærmeste konkurrenter Peugeot og Citroen med en viss margin.

Så har vi Mercedes på 6. plass da, som fortsatt ikke har tatt igjen de to foran, men som er nødt til å være fornøyd med 57 prosent vekst så langt i 2011. Mest takket nye Vito, men også Sprinter går så det griner.

Forholdene mellom de forskjellige varebilsegmentene er forholdsvis stabil, hvor de små og mellomstore kassebilene (Caddy- og Transporter-klassene) bærer det største volumet.

Men som nevnt tidligere i år, er det er pickup-segmentet som vokser kraftigst. Ved halvårsmerket er veksten på 56 prosent

Her er fem tester og prøvekjøringer som kanskje interesserer deg:

· VW Crafter er fornyet - og billigere

· Den herlige 1000-km-varebilen

· Ford Transit, vareklassiker i god form

· Velkjørende italiener, Fiat Ducato

· Caddy Maxi 4M DSG - den perfekte varebilen?

Her er flere detaljer fra halvårsstatistikken over registreringer varebiler kl. 2 i Norge:

Alle varebiler – totalt 15997 biler, 17,6 % oppgang fra 2010

Segment små kassebiler – totalt 6181 biler, 18,7 % oppgang fra 2010

Caddy-klassen. Hver tredje bil i segmentet er en VW Caddy. Mellom 19 og 16 % ligger alle de tre musketerene Peugeot Partner, Citroen Berlingo og Ford Connect. Fiat har enda ikke fått uttelling for Doblo, og må se seg slått av selv Opel Combo.

Segment flerbruksbiler – totalt 1112 biler, 12,6 % oppgang fra 2010

Touran-klassen. Her har VW en av de råeste segmentandelene vi har sett for varebiler, med 72,7 %. Ford Galaxy på 2. plass, tett fulgt av Peugeot 5008 på 3. plass, selger bare en tiendedel av Touranvolumet.

Segment SUV/offroad – totalt 1285 biler, 1,7 % oppgang fra 2010

Toyota Land Cruiser er med 28 prosent segmentandel folkets valg. Mitsubishi er imidlertid sterkest i segmentet, hvis vi slår sammen Pajero- og Outlander-salget på hhv. 2. og 3. plass. De to bilene tar sammen 32,6 prosent av segmentet.

Segment pickuper – totalt 1533 biler, 56,1 % oppgang fra 2010

Pickup-segmentet er opp. Og det er fortsatt klassikeren Toyota Hilux som leder an med 32,3 % segment markedsandel, foran VW Amarok med 19,4. Isuzu D-Max på hederlig 3. plass med 17,1 %

Segment middels kassebiler – totalt 5162 biler, 12,5 % oppgang fra 2010

VW Transporter tar 35,1 % av segmentet, fulgt av Toyota Hiace på 25,5 %. Mercedes Vito øker mest, men det holder fortsatt kun til 3. plass med 11,9 %. Ford Transit ligger 117 biler bak.

Segment store kassebiler – totalt 724 biler, 26,4 % oppgang fra 2010

Bra vekst i den store Sprinter-klassen. Sistnevnte har 43,4 % segmentandel. Både VW Crafter og Peugeot Boxer har solgt i et antall av 64 biler, mens Citroen Jumper mangler 2 biler på det tallet. Renault Master, Iveco Daily, Opel Movano og Fiat Ducato deler på restene.

Kilde til alle tall er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Powered by Labrador CMS