-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Varebiler blir 3000 kroner dyrere
Varebiler får øket CO2-avgift og ny NOX-avgift. Beregneringer tilsier at dette i snitt utgjør ca. 3000 kroner.
I dag har varebiler en CO2-komponent i engangsavgiften som er 22 prosent av avgiften for personbiler. Denne økes til 25 prosent.
I tillegg får varebiler også NOX-komponent, slik som personbiler.
For personbiler er den foreslåtte avgiften på 85 kroner per kg NOX.
Grunnlaget er at dette utgjør 22 kroner per mg/km for utslipp av NOX fra en ny bil, når det er tatt utgangspunkt i en kjørelengde på 260.000 km i løpet av bilens levetid.
Det vil gi om lag 3.300 kroner i økt avgift for en gjennomsnittlig persondieselbil.
For varebiler vil imidlertid også denne komponenten settes til 25 prosent av personbilavgiften. Merk imidlertid at en gjennomsnittlig varebil har høyer utslipp enn en gjennomsnittlig personbil.
En annen utfordring er foreløpig at NOX-data for biler ikke er lett tilgjengelig i noen offentlige registre.Det konkrete prisutslag for den enkelt bil må derfor enkelt regnes av dem som sitter med tilgang til dataene.
SJEKK UTSLAGENE FOR PERSOBIL I BILNORGES KALKULATOR HER
I praksis vil det likevel si at vil de fleste biler med lav effekt og høye CO2-utslipp, slik varebiler flest har, få en betydelig avgiftsskjerpelse.
Dette gjelder særlig dieselbiler, som har høyere utslipp av NOX enn sammenlignbare bensinbiler. I dag selges omtrent bare dieselmotorer i varebiler.
LES OGSÅ: OMREGISTRERINGSAVGIFTEN BLIR BILLIGERE
I følge bransjenettstedet Bilnytt vil Forslaget innebærer en samlet avgiftsskjerpelse for varebiler på om lag 100 millioner kroner.
Den gjennomsnittlige engangsavgiften for nye varebiler antas dermed å øke med om lag 3.000 kroner, eller om lag 5 prosent.