-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elektrisk 16-tonner fra Renault
Er du spent på hvor langt unna den elektriske lastebilen er? Renault har akkurat levert en 16-tonns Midlum til matdistribusjon i Lyon.
De franske produsentene ligger om ikke helt i tet, så i hvert fall langt framme i elektrifisering av biler.
Årsaken er langt på vei sterk støtte fra den franske stat.
Statsstøtten kan på sin side skyldes relativt bra tilgang på ”ren” elektrisk strøm fra franske atomkraftverk.
Og det bakgrunnsteppet forklarer hvorfor Renault er sterke på elektrisitet - i alle bilstørrelser fra vanlige personbiler til varebiler til lastebiler.
Renault har dessuten sterk tradisjon for å ta sine forsøks- og utviklingsbiler ut i kommersiell trafikk på et så tidlig tidspunkt som tenkelig mulig.
Og det virker smart. Det er i virkelighetene man avdekker de virkelige utfordringene og problemene med et produkt.
Derfor skal man ikke kimse av denne elektriske 16-tonneren som nå settes i ett års prøvedrift hos Carrefour Group i Lyon for å kjøre ferskvarer ut til åtte butikker i kjeden.
For nei, rekkevidde og lasteevne på denne Midlumen er ikke spesielt imponerende målt mot en konvensjonell 16-tonner: 100 km rekkevidde på en lading og nyttelast 5,5 tonn.
Men til gjengjeld kan den levere varene i bysentrum av Lyon mellom klokken 05.00 og 07.00 om morgenen – musestille og uten lokale utslipp.
Og satser man på å bli ledende innen elektriske lastebiler kan man likegodt starte med å ha ledelsen.
Dette er data på det som betegnes som verdens største lastebil i ”normal” drift:
- Renault Midlum 16 tonn
- Skapbil med kjøling for matdistribusjon
- Rekkevidde 100 km
- Ladetid 8 timer
- Elektrisk motor med 103 kW ytelse
- 3 litium batteripakker på totalt 150 kWh
- Nyttelast 5500 kg