Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E.

Endelig: fornuftig elbil som finnes

Neste år er elektrisk Kangoo på markedet. Både som varebil og som utmerket femseters personbil. Faktisk noe å se frem til.

Publisert

I forrige kapittel (i går) kunne vi fortelle ganske lite om en ganske hypa elbil, Fluence, som viste seg for det første ikke å være spesielt interessant, for det andre er den ikke aktuell for Norge.

LES SAKEN HER

Egentlig føler jeg meg som de to sure damene i en Woody Allen-film der den ene klaget over hvor elendig maten var og den andre tilføyet, like surt, at ”ja – og så små porsjonene er”.

Det er med andre ord ikke noe å være muggen for, for den bilen skal altså ikke får noen betydning i den norske delen av El-Renaults forhåpentlig spennende og ekspansive historie.

Satser tungt
For fremdeles må vi minne om at Renault (med Nissan) er den av de store bilprodusentene som har gått høyest ut når det gjelder egen innsats for elbil.

Vi har som kjent fått antydninger om en komplett palett, og i den finner vi heldigvis også elektriske varebiler.

For det er jo for det første veldig aktuelt – dette er biler som nesten utelukkende (i motsetning til en Fiat 500 for eksempel) beveger seg i bysentra. For det andre er dette svært ofte biler som har forbrenningsmotorer som ligger litt på etterskudd når det gjelder eksosrensing.

Og for det tredje, og det er et helt norsk fenomen, vil elektriske varebiler en gang for alle gjøre slutt på diskusjonen om hvorfor vi ikke kan få hjem de små, smarte varebilene til Norge.

Passer ikke statskassa inne i varerommet, er du ikke varebil. Dermed snakker vi noen helt andre avgifter.

Nye muligheter
Men elbiler snakker vi nesten ikke avgifter, så så sant boksen på fire hjul kan godkjennes av de tekniske myndighetene er alt i orden. Vi kan med andre ord håpe på en mer moderate, fornuftige varebilstørrelser i fremtiden.

Selv om vi foreløpig må nøye oss med Renault Kangoo – hvilket egentlig ikke gjør noe. For det viser seg at denne bilen, selv om den ikke er spesialbygget som elbil, gjør elbiljobben sin meget kompetent.

Alle fordelene er selvfølgelig der, lavt støynivå (fotgjengeradvarende støygenerator skal komme), den er verdens enkleste pedaloperator - radiobilfølelsen er koblet med en følelse av soliditet.

Bremsene har ikke den kunstige følelsen du ofte får med denne type ”kunstig” servo.

Styringen er presis (selv om det må tilføyes at den eneste lasten vi hadde var et babytre som av en eller annen patetisk grunn skulle plantes i anledning denne øvelsen) – det eneste jeg følte var at da jeg endelig fikk dekkene til å skrike i svingene, føltes det ikke riktig.

Men det hadde det kanskje ikke gjort om jeg hadde fått en vanlig Kangoo til å skrike heller.

To størrelser
Batteriene er pent pakket under gulvet i varerommet. Man taper nok litt volum, men her har vi en familie biler med 3,5 kubikk (640 kg), eller lenger akselavstand og 4,6 kubikk (samme vekten).

Denne siste, Maxi, leveres også som komfortabel femseter. Kuriøst nok – vi snakker elbil – kan disse også utstyres med hengerfeste. Men jeg kan forsikre at lasteevnen der bak ikke er veldig nyttig. Et par offroad-sykler får du imidlertid lov til å trekke – hvis du ikke vil ham dem på taket.

Motoren er på 44 kW – tilsvarer 60 hk, og batteripakken rommer 22 kWh. Ekstremt økonomisk kjøring kan gi deg 200 km – det er nok mer realistisk å regne med halvparten.

En litt lang lunch gir deg imidlertid lademuligheter nok for enda 30-40 urbane kilometere. Den har med andre ord nytteverdi.

Fjernvarme
Interessant for Norge er også at når den kommer til landet, like før vinteren setter inn neste gang, vil den også kunne leveres med en 13 liters dieseltank (avgiftsfri) forbundet med et effektivt varmeapparat.

Dette kan selvfølgelig fjernstyres og forhåndsvarsles og dresseres etter de mange populære smartfon-oppskriftene som dukker opp nå. Selv for såpass enkle konstruksjoner som Kangoo.

Importøren gjør ikke antydninger av å indikere noe prisnivå ennå. Renault snakker om fra 20.000 euro og oppover – uten noen fiskale lettelser.

Og akkurat som for Fluence, har Renault bestemt at batteriet skal forbli deres eie, så det skal kunden lease. Der antydes det en pris på 75 euro per måned – men inni den ligger det også en omfattende veitjenesteforsikring.

Vanlig forsikring regner man med vil ligge 20 prosent under en normal Kangoo-premie, mens vedlikeholdskostnader foreløpig er beregnet til 80 prosent av det en normal Kangoo vil kreve.

Og så er det med andre ord bare å se frem til en (den første?) fornuftig elbil i Norge. Det jeg lurer på er om de 53 som allerede kjører elektrisk Kangoo i Norge er modne for å hoppe over på en litt mer avansert utgave.

Disse bilene (det er talloraklene i Opplysningsrådet for Veitrafikken som kunne fortelle om antallet – de hadde også 21 elektriske Clio og fem ”andre” el-Renaulter i sine lister) er rester fra et av de andre fantastiske norske elbil-eventyrene som nå nesten er helt glemt bort.

Du kan få litt av den historien her

Jeg er temmelig sikker på at det nye kapitlet om elektriske Renaulter i Norge vil bli litt mer oppløftende for alle involverte.

Powered by Labrador CMS