Volvo-sjefen tar toppgrep

Den nybakte toppsjefen i Volvo Group, Olof Persson, somler ikke med å markere seg. Nå samler han ledelsen for de fire lastebilmerkene under Volvo Group og deler verden i tre geografiske regioner.

Publisert

Volvo Group omfatter som kjent mye mer enn lastebiler, både fly- og båt-avdelinger. Og selv lastebilavdelingen omfatter mye mer enn Volvo-biler.

Men hittil har Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack Trucks og UD Trucks vært fire klart separerte merkevarer og selskaper.

Det nysjefen Olof Persson nå gjør, med effekt fra 1. januar 2012, er å samle ansvaret for disse fire merkene under ett, for så å fordele dem ut igjen på tre verdensregionsjefer. Endringen ble kunngjort forrige fredag, og de tre regionene blir:

  • Nord- og Sør-Amerika, og med globalt ansvar for Mack-merket.
  • Europa, Midt-Østen og Afrika, med globalt ansvar for Volvo og Renault.
  • Asia og stillehavsregionen, med globalt ansvar for DU Trucks.

Ytterligere endringer

Person nøyer seg ikke med det, for samtidig opprettes en ny divisjon som skal ta hånd om fellesprosjektene til de forskjellige lastebilmerkene i Volvo-gruppen: Truck Joint Ventures.

Det som i dag er kjent som Volvo 3P, (produkt, innkjøp og planlegging), endres også til Group Truck Technology. Og motoravdelingen, Volvo Powertrain, organiseres nå i Group Trucks Operations.

Interessant for lastebilfolket er det også at Persson, som tiltrådte 1. september i år, og som kommer fra Volvo Constructions, i følge det nye organisasjonskartet samler toppsjefene for lastebilområdene rett under seg, uten mellomledd.

For de andre områdene, Aero, Penta og Buses, er ledelsen tilsynelatende mer delegert, ergo at det på disse områdene også er lenger vei til toppsjefen.

Ingen umiddelbar innvirkning for Norge

- Persson er ung, rask og løper fort. Han hadde stor suksess i Volvo Construction som han kommer fra, og det han gjør nå har i først omgang størst innvirkning for toppsjiktet på hovedkontoret i Gøteborg, sier kommunikasjonssjef Torstein Magelssen i Volvo Norge i en kommentar til YrkesBil.

Magelssen avviser at vi brått kan se Volvo og Renault under samme tak som et resultat av omleggingene i toppen.

- Vi har i øyeblikket ingen signaler på noe slikt. Det som skjer nå er jo heller ikke et rasjonaliseringstiltak, men en optimalisering av organisasjonen. Poenget for Persson er å komme tettere på markedet.

Det har for øvrig vært sjefsskifte også i Volvo Norge i år, hvor Erik Engelien har overtatt etter Per Ragnar Johansen. Også dette skiftet har medført en organisasjonsendring, men som Magelssen påpeker er helt uavhengig av det som nå skjer i Gøteborg.

- Endringen i Norge består i at vi nå har et klarer skille mellom Volvo Norge som markedsselskap og Volvo Truck Center som forhandler/verksted.

Powered by Labrador CMS