-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo-sjefen tar toppgrep
Den nybakte toppsjefen i Volvo Group, Olof Persson, somler ikke med å markere seg. Nå samler han ledelsen for de fire lastebilmerkene under Volvo Group og deler verden i tre geografiske regioner.
Volvo Group omfatter som kjent mye mer enn lastebiler, både fly- og båt-avdelinger. Og selv lastebilavdelingen omfatter mye mer enn Volvo-biler.
Men hittil har Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack Trucks og UD Trucks vært fire klart separerte merkevarer og selskaper.
Det nysjefen Olof Persson nå gjør, med effekt fra 1. januar 2012, er å samle ansvaret for disse fire merkene under ett, for så å fordele dem ut igjen på tre verdensregionsjefer. Endringen ble kunngjort forrige fredag, og de tre regionene blir:
- Nord- og Sør-Amerika, og med globalt ansvar for Mack-merket.
- Europa, Midt-Østen og Afrika, med globalt ansvar for Volvo og Renault.
- Asia og stillehavsregionen, med globalt ansvar for DU Trucks.
Ytterligere endringer
Person nøyer seg ikke med det, for samtidig opprettes en ny divisjon som skal ta hånd om fellesprosjektene til de forskjellige lastebilmerkene i Volvo-gruppen: Truck Joint Ventures.
Det som i dag er kjent som Volvo 3P, (produkt, innkjøp og planlegging), endres også til Group Truck Technology. Og motoravdelingen, Volvo Powertrain, organiseres nå i Group Trucks Operations.
Interessant for lastebilfolket er det også at Persson, som tiltrådte 1. september i år, og som kommer fra Volvo Constructions, i følge det nye organisasjonskartet samler toppsjefene for lastebilområdene rett under seg, uten mellomledd.
For de andre områdene, Aero, Penta og Buses, er ledelsen tilsynelatende mer delegert, ergo at det på disse områdene også er lenger vei til toppsjefen.
Ingen umiddelbar innvirkning for Norge
- Persson er ung, rask og løper fort. Han hadde stor suksess i Volvo Construction som han kommer fra, og det han gjør nå har i først omgang størst innvirkning for toppsjiktet på hovedkontoret i Gøteborg, sier kommunikasjonssjef Torstein Magelssen i Volvo Norge i en kommentar til YrkesBil.
Magelssen avviser at vi brått kan se Volvo og Renault under samme tak som et resultat av omleggingene i toppen.
- Vi har i øyeblikket ingen signaler på noe slikt. Det som skjer nå er jo heller ikke et rasjonaliseringstiltak, men en optimalisering av organisasjonen. Poenget for Persson er å komme tettere på markedet.
Det har for øvrig vært sjefsskifte også i Volvo Norge i år, hvor Erik Engelien har overtatt etter Per Ragnar Johansen. Også dette skiftet har medført en organisasjonsendring, men som Magelssen påpeker er helt uavhengig av det som nå skjer i Gøteborg.
- Endringen i Norge består i at vi nå har et klarer skille mellom Volvo Norge som markedsselskap og Volvo Truck Center som forhandler/verksted.