Automatkassen går til motangrep

Se opp i-Shift, Opticruise, Powershift og alle andre automatiserte manuelle girkasser. Nå går Allison til motangrep med en 10-trinns ekte automat.

Publisert

Allison er verdensledende på automatgirkasser med momentomformer til tyngre kjøretøyer.

Spesielt godt grep har Allison-kassene på anleggs- og offroadkjøretøy, og til busser og distribusjonskjøretøy.

De siste årene har imidlertid de automatiserte manuelle girkassene nærmest tatt over glansen av den herlige automatgirfølelsen - fordi de har erobret landeveien for fullt.

Eksempelvis kommer det nye Mercedes-flaggskipet Actros utelukkende med automatisert girkasse.

Men Allison er ikke beredt på å stå stille og se på at noen tar over ”deres” marked uten kamp.

Svaret er den nye TC10 TS-kassen, som nylig er vist for det amerikanske markedet.

TC står for twin countershaft, altså to kubbeaksler, i stedet for Allison tradisjonelle planetgirløsning.

10-tallet står for titrinns, dette er en femtrinnskasse med to rangegir.

Og nyheten: TS står for tractor series, altså ”trekker-serien”, som er å forstå at kassen skal passe til trekkbiler også innen langtransport.

I følge Truck & Bus Builder, argumenterer visepresident Michel Headly i Allison for sin nye kasse med følgende:

- En automatisert manuell kasse vil alltid i bunn og grunn være en manuell kasse med de ulempene det innebærer, som en clutch som slites og opphold i drivkraften når girene skiftes.

Headly mener at Allisons nye kasse vil være betydelig mer effektiv og drivstoffbesparende nettopp takket være gevinsten av at man unngår opphold det effektive pådraget.

Ulempene ved momentomvandleren elimineres i den nye kassen ved at omvandleren kun brukes der den er mest effektiv, ved igangsetting. Den låses i hastigheter over 6 km/t.

Det optimale bruksområdet for kassen kommer til å være for trekkvogner som veksler mye mellom langtransport og distribusjon, men Allison mener TC10-kassen også skal være konkurransedyktig på ren langkjøring.

Girkassen er foreløpig begrenset til ytelser opp til 600 hester og ca 2350 newtonmeter, og planlagt serieproduksjon er fra andre halvdel av 2012.

Powered by Labrador CMS