-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Scanias nye bybuss
Her er et lite bildegalleri og noe info om Scanias nye byvåpen
Splitter nye Scania CityWide ble nylig avduket på bussmessen i Belgia.
CityWide i LF- og LE-utgavene er by- og forstadsbusser i aluminium med et utall drivlinjealternativer. Bussene bygges Slupsk-fabrikken i Polen, som er spesialisert på alu-konstruksjoner.
Og for Scania som ligger et stykke bak sine bestenoteringer på salgsstatistikken, er CityWide ekstra spennende. Det er jo i denne sektoren at store volumene enkleste kan vinnes raskt tilbake.
LF står ganske enkelt for lavgulv (low floor), mens LE står for laventre (low entry). Lavgulvbussen kommer som toakslet bil med to aksleavstande/lengder mens laventrebussen kommer som både to og treakslet vanlig buss med to lengder. Og begge variantene leveres som treakslet leddbuss.
En rekke motorer
Tilgjengelige drivlinjer spenner fra tradisjonelle diesel- og biodieselmotorer via naturgass/biogass-motorer til bioethanol. Alle motorene tilfredsstiller EEV-normen i dag. Og for å snakke om ikke fjern framtid, så er motordekslene allerede designet med ekstra lufting, som er nødvendig når Euro 6-motorene må være på plass.
Ytelsene i 9-litersmotorene strekker seg fra 230 til 270/280 hester i lavgulvsbussen, mens laventrebussen også får 305 og 320-hestersutgaver for henholdsvis gass og diesel. Erfaringsmessig er det for norske, kuperte forhold i ofte de sterke motorene som er aktuelle.
En forskjell mellom LF og LE er imidlertid at førstnevnte har tverrmonterte motorer, mens sistnevnte har langsmonterte. Sistnevnte kan også leveres med 8-trinns Opticruise (automatisert manuell girkasse), mens alle utgavene kan leveres med 5-6-trinns ZF-kasser.
Familielikhet med Touring
Utvendig er har nye CityWide mye felles med nye Scania Touring i fronten. Nå er det kanskje ikke så mange som har sett Touring enda, men det er et signal om hvilken retning Scania-designen trekkes i: Her trekkes altså det svarte i frontpartiet rundt de skjulte A-stolpene og ut på sidene.
Også frontlyktene har samme form som på Touring. Kjørelys er LED. Hovedpærene er halogen i standardversjon, men kan også leveres som LED. Bak rattet er føreren tilgodesett med større plass og bedre justeringsmonn for rattet.
CityWide kommer på markedet høsten 2012.