Klar for siste varebilinnspurt

Varebilsalget er godt over 10-årssnittet i år. Med kun 1 måned igjen kan vi slå fast at det ligger an til to tapere - og tre vinnere.

Publisert

Totalt ser varebilvolumet til å ende på pluss 20 prosent i forhold til 2010. I fjor ble det registrert 29000 biler. I år ligger vi, med forbehold, an til snaut 35.000 biler.

Sett i perspektiv er dette fortsatt langt under toppårene 2006 og 2008, hvor det ble solgt henholdsvis 42500 og 46500 varebiler.

De er likevel godt over gjennomsnittet for de siste 10 årene, som ligger på 30.000 biler i året.

Tre vinnere

I et slikt gullår må det være grunn til å håpe at de store aktørene også har sett sitt snitt til å tjene penger på økte volumer.

Hvis vi for regnestykkets del legger sperregrensen på 2,0 prosent markesandel, da kan vi fastslå at 10 av totalt 18 varebilmerker i Norge kan kalles store aktører.

Tre av disse merkene har gjort det meget pent i 2011 - de har øket salget med både to og tre ganger høyere prosentandel enn markedets totale økning.

VW - opp 47 %

Mercedes - opp 57 %

Nissan - opp 48 %

I motsatt ende av skalaen finner vi to merker som må tåle nedgang i volumet i et marked som øker.

Toyota - ned 11 %

Mitsubishi - ned 13 %

Bilene som øker

Det segmentet som har øket de siste årene, og som nå er desidert størst i vår inndeling er de små varebilene/kassebilene. Caddy-klassen utgjør nå 40 prosent av alle solgte varebiler (ekskl. campingbiler).

Og da er det jo gunstig for VW å ha en slik bil i porteføljen. Selv når vi inkluderer personbiler er den den nest mest solgt bilen i landet (etter Golf) - og dessuten den nest er solgt firehjulstrekkeren (etter Mitsubishi ASX).

Men VWs suksess er like mye tuftet på at de selger best eller godt i alle segmentene. Unntaket er SUV-varebilene, hvor VW ikke har noen modeller.

Toyota har slitt på flere fronter i år. Naturkatastofen i Japan har bidratt til at Hiace ikke helt har fått det avsluttingsåret importøren hadde håpet på. Også LandCruiser, Verso og Dyna er kraftig tilbake. Eneste Toyota-lyspunktet på statistikken er at klassikeren Hilux har holdt knallhardt på førsteplassen i pickupsegmentet.

Oppkomlingene

Men om det er blodig når gigantene VW og Toyota sloss, finnes det biler som spirer under slike forhold. Vi har sett antydninger før i år - og det blir stadig klarere:

  • Gode gamle Ford Connect er en vinner i år, opp 36 %.
  • Ny Doblo har nå omsider fått opp farten, opp 75 %
  • Nye Mercedes Vito tar markedet med storm, opp 75 %.
  • Nissan Pathfinder og Navara er gull, opp 150 og 57 %
  • Opel Movano akser hardt blant de store, opp 124 %

Spenning i desember?

Det skal godt gjøre at noe av de store makter å gjøre utslag i rekkefølgen mellom merkene. Tredjeplassen synes Ford å ha kapret tilbake etter Peugeots supersprint i fjor, men avstanden opp til Toyota er for lang.

Et spørsmål lenger nede på listen er selvsagt om velsmurte Nissan har fart nok til å smite forbi Mitsubishi på kladdeføre.

Et annet moment å følge er trioen av småbiler, Expert og Berlingo og Connect, som ligger veldig tett på hverandre i antall biler. Men de kjemper uansett bare om andreplassen i segmentet. Så den helt store adventskrigen tar de seg neppe bryet med uansett.

Komplette registreringstabeller finner du i YrkesBil 12/2011 - ute 12. desember

Powered by Labrador CMS