Med din daglige dose varer

VAREBIL, TEST: Vi opplever høysesong for fornyelse av de største kassebilene. I første norske test leverer nye Daily varene med bravur.

Publisert

TEST: Iveco Daily 35S13 2,3 M.jet 2, 126 hk 5 tr. man ”L3H2” (3,5 tonn, 15,6 m3).

Det er ”tvungen overgang” til Euro 5-motorer fra 1. januar 2012. Dermed har stort sett alle leverandører av stor kassebil de siste månedene lansert nye motorer på markedet. Ofte sammen med en håndfull andre praktiske og estetiske finesser.

Så også Iveco, som denne gang har brukt selveste Superman-logoen som markedsføringsgimmik. Noe å trigge hukommelsen med kan være greit i en klasse der bilene ser kliss like ut. Og før man avskriver dette som barnslig, bør man huske at Iveco er en langt større aktør enn norske statistikker viser.

Iveco Daily kan nemlig leveres i en voldsom mengde varianter, størrelser og motorer. Til vår første test av nye Daily er jeg likevel godt fornøyd med å begynne nesten helt nederst på motorstigen, 126 hester. Og nest øverst på volumstigen, 15,6 kubikk.

Diger slede

Utenfra er det først og fremst fronten som er ny på Daily. Den markante sølvbjelken over grillen er både stram og tøff. Men vel så viktig er hjørnelysene som tennes når forhjulene har tilstrekkelig svingutslag. De redder fort mange småskader når man manøvrerer i vintermørket. Det nye stigtrinnet i fronten kunne imidlertid vært bedre, for det er fortsatt et kav å skrape den digre frontruten.

Testbilen av type L3H2 er med drøyt syv meters lengde en real slede. Den har litt av et overheng bak, selv med nesten fire meter akselavstand. Og hvis du luer på hvordan Iveco får enda mer volum ut av denne bilen, så gjør de det ved å heve taket fra testbilens 2,7 meter til 2,88 meter. Da blir det virkelig digert.

Til de fleste formål er imidlertid testutgaven stor nok. Med sine drøyt 15 kubikkmeter er det som en stor stue baki der. Og når måling på vekten på Risløkka viser 2490 kilo uten last, betyr det samtidig at den kun har 1000 kilo reell nyttelast. Fyller du varerommet fullt, da skal det være lette saker du laster med!

Testbilen er ellers nøkternt, men godt utstyrt i varerommet. Et riktig godt gulv med gode fester, gode inntrinn både bak og i høyre skyvedør, to gode lamper i taket, og bakdører som åpner 270 grader. Veggene skal kles, får vi opplyst, og bilen har vindu i skilleveggen.

Fin arbeidsplass

Inn bak rattet er det romslig, ergonomisk og trivelig. Koppholderen ute ved A-stolpen er søt og perfekt plassert. Det som mangler er imidlertid hyllene i front over vinduet - her har Iveco valgt å trekke taket lavt. Jeg savner også håndtak for innstigning når bilen står på skeiva, til gjengjeld er det et solid håndtak midt i taket innvendig.

I denne bilen har Iveco spandert på et realt komfortsete av merket ISRI. Det er antagelig det nærmeste du kommer et luftfjæret lastebilsete i en varebil. Men det er også to-tre ulemper med dette: Du blir sittende vel høyt i bilen - såpass høyt at solskjermen kommer for lavt når du må bruke den, og dessuten at du trenger gorillaarmer for å slippe håndbrekket helt ned. I tillegg er knappen for setevarmen plassert et sted du ikke finner den før du har ringt opplysningen.

Resten av interiøret er nøkternt, men greit. Bra klimaanlegg og webasto. Cruisekontroll, bakkestartassistent, greit lydanlegg, og en kjørekomputer som både er lett å lese og har mange gode funksjoner. Jeg savner imidlertid parkeringssensorer på det lange droget.

126-hesteren våkner til liv uten protester eller særheter. Dette er en Fiat-motor (FPT) Multijet II med turbo med fast geometri og wastegate, samt EGR eksosrensing. Og motoren er riktig smidig og trivelig sammen med den manuelle girkassen med fem trinn. Akkurat denne utgaven mangler både stopp-startsystem og girskiftindikator, men det er ærlig talt ikke noe stort savn.

Gladkjørebil

På veien er oppførselen upåklagelig, både i styring stabilitet - og støynivå. Støyen er der riktignok, men støykvaliteten er ikke vond. Utvekslingen gjør imidlertid at dette primært blir en bil for nærdistribusjon, ikke til de lange ekspressturene.

Ute i trafikken vil man som yrkessjåfør også virkelig sette pris på både de todelte speilene med riktig gode vidvinkelspeil i underkant, samt at Iveco har spandert på riktig saftige markeringslys langs siden. Dette er en lang bil - og da er det greit å vite hvor den slutter.

Blant bilens svakheter er tidligere nevnte lave nyttelast. 1000 kilo er lite i en slik bil, og er nær 200 kilo under konkurrentene. Tilhengerkapasitet på 2800 kilo er imidlertid høyst konkurransedyktig.

Elektronisk antiskrens (ESP) og antispinn er imidlertid av første klasse, både lastadaptivt og med tilhengerstabilisering. Det er ikke mulig å slå ESPen av, men det er mulig å slå av antispinn. Og både fører og passasjer beskyttes av til sammen fire kollisjonsputer.

Ikke billigst

Testbilens grunnpris er 324.000 kroner eksl. mva. Grunnet forskjellige parametre på motor og volum er det ingen presisjonsøvelse å sammenlikne med konkurrentene, men det kan synes som om Daily er priset på linje med VW Crafter. Det vil si 20-30.000 kroner under tilsvarende Sprinter, men et hakk over de andre konkurrentene.

Basisprisforskjellene er imidlertid av akademiske interesse. Dette er biler som oftest blir skreddersydd. Testbilen er videre utstyrt for et noen kroner ekstra. Stort sett alt utstyret applauderes.

Prisdifferansen mellom testbilens 126 hk-motor og opp til 170-hesteren er dessuten hele 50.000 kroner, så her bør behovet telle tungt. Og den mektige nye 205-hesteren er foreløpig ikke prisfastsatt.

Underkarakter førermiljø: 70 av 100. Terning 5. Daily tilbyr en utmerket arbeidsplass i sin klasse, med høy score på ergonomi. Kupeen mangler hyller over frontruten, men det er likevel plass til både liten og stor. Bilen har et visst støynivå, men akseptabel støykvalitet. Motor og femtrinns girkasse er smidig og tilstrekkelig sterk, og bilen kjører godt.

Underkarakter varerom: 72 av 100. Terning 5. Bilen er lang og høy, med stor sideåpning, 270-gradersåpning av bakdører og lav innlastning. Innredningen er enkel men adekvat, med god belysning. 975 kilo nyttelast er imidlertid noen kilo under godkjent for størrelsen. Men hengerkapasiteten trekker opp.

Underkarakter biløkonomi: 74 av 100. Karakter 5. I denne spesifikke bilen får du en nøkternt, men helt riktig utstyrt bil med stort volum. Innkjøpspris er ikke lavest, men det er likevel en god ”sparebil”. Driftskostnader forventes moderat lave, noe usikkerhet er det dog rundt bilens evne til å holde dieselkosten nede. Anslått restverdi er respektabel.

Hovedkarakter: 216 poeng av 300 mulige. Terning 5. Nye Iveco Daily 35S13 størrelse 15 kubikk scorer en pen femmer. Akkurat passe bra, uten å briljere. Bilens konfigurasjon er et smart valg for volumtransport i nær- og mellomlang distribusjon. Det fine med nye Daily er også at den finnes i så rått mange varianter at det skal være vanskelig å ikke få skreddersydd akkurat den bilen du trenger. Ja, selv 4x4 finnes, om ikke i alle versjoner av bilen.

FAKTA: Iveco Daily 35S13 2,3 Multijet 2, 126 hk 5 tr. man ”L3H2” (3,5 tonn, 15,6 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2287 ccm, 93 kW (126 hk) v/3600 o/min. 320 Nm v/1800 - 2500 o/min.

Mål: 701 x 200 x 270 cm (L/B/H), akselavstand 395 cm, varevolum 15,6 m3

Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 525 kg, tilhengervekt 2800 kilo, nyttelast 975 kg.

Målte vekter: Egenvekt m/f 2490 kilo, nyttelast 1010 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, na. km/t.

Oppgitt forbruk: Ca. 0,85 l/mil (blandet), 224 gram CO2/km

Pris fra: 324.000 kroner ekskl. mva.

Pris testbil: ca. 345.000 kroner ekskl.mva

Modell til Norge: Fra desember 2011

Nærmeste konkurrenter: Opel Movano, Fiat Ducato, VW Crafter, Renault Master Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Mercedes Sprinter, Ford Transit

Powered by Labrador CMS