YrkesBils testkavalkade 2011, varebiler

Fra de siste 12 månedene har vi plukket 10 av våre beste varebiltester. Femmerne florerer.

Publisert

YrkesBil følger varebilmarkedet nøye.

Fokus ligger spesielt på de rene yrkesbilene og hva de yter for næringsdrivende:

Det vil si hva bilene koster både i anskaffelse og drift, hvor praktisk og utnyttbart varerommet er, hvor miljøvennlig bilen er, men selvsagt også hvor godt sjåføren blir ivaretatt.

For er bilen sikker? Eller en dødsfelle? Ingen bedrift med respekt for seg selv kommer i dag utenom HMS-faktoren.

Mens vi venter på at 2012-nyhetene blir tilgjengelige for test – og du kan være sikker på at alle vesentlige nyheter i klassen etter hvert testes av oss - har vi plukket fram 10 av de beste testene fra 2011.

TRYKK PÅ MODELLNAVNENE FOR Å GÅ TIL HVER ENKELT TEST

VW Caddy Maxi 140 CR DSG 4Motion

241 poeng av 300 mulige. Terning 5

Med det høye utstyrsnivået må dette bli en bil som skal produsere et betydelig antall kilometer. Men såfremt varerommet er stort nok til behovet, har vi vanskelig for å se et bedre alternativ. Bilen har ikke konkurrenter i egen klasse – og kan være et smart downsizing-prosjekt for dem som egentlig ikke trenger Transporter/Hiace-volumet. Nesten sekser.

Opel Movano 2,3 CDTi 125 hk 13 kubikk

219 poeng av 300 mulige. Terning 5.

En klare femmer. Movano imponerer med jevn poengsanking på nær alle punkter. Som en sterk arbeidskamerat til volumfrakt med lave driftskostnader er Movano verdt å kikke på (dog ikke uten at du velger ESP/antispinn på bilen). Bilen bør kunne gi Sprinter langt tøffere utfordringer i denne klassen.

Fiat Ducato 2,3 JTD 120 hk 13 kubikk

207 poeng av 300 mulige. Terning 5.

Ducato strekke seg inn på en femmerterning med noen få poengs margin. Den har ikke det alle siste av egenskaper som sine nyeste konkurrenter, men vi er samtidig imponert over hvor godt Fiaten holder stand som realt bruksredskap. Får den Euro 5-motor i tide til nye krav neste år, har den fortsatt et langt liv foran seg.

Ford Transit 350M AWD 11 kubikk

206 poeng av 300 mulige. Terning 5.

Denne Transit-utgaven scorer en svak femmer. Største fordel er at den nesten ikke har konkurranse i denne størrelsen med 4x4. Men Transit hadde fortjent en mye sterkere femmerterning. Største problem er at med 4x4, mister du samtidig egenskaper man bør forvente som standard, både innen sikkerhet, komfort og miljø.

Peugeot 5008 2,0 163hk aut

236 poeng av 300 mulige. Terning 5

Inkludert utstyret stiger prisen på denne 5008-utgaven til et nivå hvor man virkelig forventer både komfort og ytelse. Og med noen små drawbacks som følge av ombyggingen til varebil (høyere støynivå, litt mindre førerplass etc), gjør bilen god figur. Kombinasjonen eleganse, ytelse og komfort holder bare nesten til sekser, men nok til å kunne pese hovedkonkurrenten Touran atskillig hardere.

Fiat Doblo 1,3 kort

244 poeng av 300 mulige. Terning 5

Moderne, riktig og godt utstyr bil. Et bra arbeidsmiljø og svært bredt bruksområde. Det aller meste ligger egentlig til rette for en sekserbil her, men noen svakheter sender den likevel rett under grensen (ved 250 poeng), primært motorkarakter på nedre turtall, samt reell nyttelast (kontra oppgitt) og svak tillatt hengervekt.

Nissan NV200

214 poeng av 300 mulig. Terning 5

NV200 er en rimelig bil med sine beste kvaliteter i tett bytrafikk og nærdistribusjon, et typisk valg for volumtransport. Ingen av konkurrentene har utnyttet innvendig plass så til de grader i forhold til ytre mål. Men slike tryllerier kommer ikke uten ulemper. Det er derfor langt fra sikkert at NV200-konseptet er en nisje det norske varebilmarkedet faktisk etterspør. Svak femmer som hovedkarakter.

Peugeot Partner 1,6 emg

232 poeng av 300 mulige. Terning 5

Med det høye utstyrsnivået må man forvente at dette er en bil som skal produsere et betydelig antall kilometer. Men såfremt varerommet er stort nok til behovet, så har vi vanskelig for å se et bedre alternativ. Bilen har ikke konkurrenter i egen klasse – og kan være et smart og meget behagelig downsizing-prisjekt for dem som egentlig ikke trenger Transporter/Hiace/Vito-volumet. Nesten sekser.

VW Caddy Maxi møter Fiat Doblo og Peugeot Partner

Konklusjon: Vinneren er…

La oss begynne med at det nok ikke var helt rettferdig å ta med Partner i denne testen. Så har vi Doblo da, som vi faktisk hadde store forventninger til at skulle kunne vippe markedsleder Caddy Maxi av pinnen. Men VW Caddy Maxi vinner denne testen.

Nye Iveco Daily 35S13 15 kubikk

216 poeng av 300 mulige. Terning 5.

Nye Iveco Daily 35S13 størrelse 15 kubikk scorer en pen femmer. Akkurat passe bra, uten å briljere. Bilens konfigurasjon er et smart valg for volumtransport i nær- og mellomlang distribusjon. Det fine med nye Daily er også at den finnes i så rått mange varianter at det skal være vanskelig å ikke få skreddersydd akkurat den bilen du trenger. Ja, selv 4x4 finnes, om ikke i alle versjoner av bilen.

Powered by Labrador CMS