Vinterdekk og vinterdekk

Det finnes to hovedtyper vinterdekk for lastebil. De som bare er merket M+S – og de som faktisk er utviklet for kjøring på snø og is.

Publisert

Continental har selvsagt en glede av å lage den flotte grafikken vi har presentert her.

De har gjort testene (Arvidsjaur 2011) - og de selger tross alt ekte vinterdekk.

Scandinavia-serien deres er både i gummiblanding, seiping og lamellutforming spesielt tilpasset nordiske vinterforhold.

Men vi har en viss glede av å vise grafikken vi også.

I håp om at lastebileiere som kjører i Norge – og det viser seg jo i disse dager å være veldig mange av dem fra andre land enn Norge – faktisk velger ekte vinterdekk.

(Saken er jo som kjent at det ikke finnes noen standard for hva et vinterdekk er. Det er frivillig og opp til den enkelte produsent om et dekk skal klassifiseres som vinterdekk).

Det andre poenget er dessuten at lastebilene bruker ekte vinterdekk på hele settet, ikke bare på drivhjulene.

For det er det grafikken viser er forskjellen i bremselengde mellom vanlige dekk – og ekte vinterdekk på HELE vogntoget.

Continentals tall gjelder snøføre, og fra 50 km/t med en12-tonns ubelastet trekker med tralle. Det er nesten 10 meter, eller 25 prosent, eller to personbillengder, kortere stoppdistanse med vinterdekk.

Og det finnes flere merker enn Continental å velge mellom.

Flere saker om vinterdekk:
Vinterdekk påbudt i Tyskland
Svenskene skjerper krav til vinterdekk
Fem nye fra Conti

Powered by Labrador CMS