Den brutale tilhengerkampen

I 2011 gikk det tunge tilhengersalget opp 27 prosent. Og enkelte merker har gjort ekstreme byks på statistikken. Nå med oppdaterte tall.

Publisert

(Denne artikkelen ble første gang publisert med feil tabell. Dette er nå rettet. Red.)

I fjor ble det registrert litt over 1438 tilhengere over 3,5 tonn i Norge, inkludert alle typer, altså semi, slep og påheng, og alle type påbygg - inklusive tank.

OBS. Merk at antagelig er færre enn 30 av disse hengerne i klassen under 16 tonn.

Ergo kan følgende tall i hovedsak regnes som tilhengere for tunge lastebiler, med tillatt totalvekt over 16 tonn.

Og summen er en framgang på 27,3 prosent målt mot 2010.

Framgangen høres sterkt ut, men merk at det totale antallet fortsatt er langt bak jubelårene. I 2007 og 2008 gikk det ut rundt 2500 hengere i året.

27,2 prosent oppgang er dessuten nesten på høyde med det vi opplevde på tunge lastebiler i fjor.

Det virker naturlig at tilhengersalget henger sammen med tungbilsalget - en trekkvogn uten tralle er ikke mye verdt.

Forskjellen er at det selges betydelig færre tilhengere enn biler, omtrent halvparten. Kort sagt lever en tungbiltilhenger dobbelt så lenge som selve lastebilen.

Over 50 forskjellige merker

En mye større forskjell mellom lastebil og lastebiltilhenger er likevel antall merker.

I 2011-oversikten opererer Opplysningsrådet for Veitrafikken med hele 52 forskjellige tunge tilhengermerker. På lastebil er det snaut 10 merker.

Og det forteller oss at tilhengerindustrien er strukturert helt annerledes enn bilindustrien, med mange små aktører.

Det soleklart største «tilhengermerket» i Norge uansett kategori er dessuten «Ikke oppgitt», med 384 hengere og 26,7 prosent markedsandel.

Kun de to største merkene i 2011, HFR og Køgel leverte over 100 hengere i året som gikk.

I et totalmarked på over 1400 enheter, har altså markedslederen «bare» 9 prosent andel.

Til sammenlikning hadde Scania nesten 40 prosent av lastebiler over 16 tonn, mens Volvo solgte rundt 50 prosent av alle store busser i Norge i fjor.

Opptur for Køgel og Maur

Den største forskjellen fra bilindustrien er imidlertid de tidvis store variasjonene fra år til år mellom merkene.

Topp tilhengermerke, HFR, holdt riktignok komfortabel stand i 2011, men på andreplass kom Køgel susende inn med en økning på brutale 84 prosent fra året før.

Istrail behold sin 3. plass fra i fjor, med en anstendig øking, nesten i takt med gjennomsnittet av markedet.

De er imidlertid true bakfra av Maur, som nådde fjerdeplass med en imponerende vekst på 64 prosent.

Andre som viser muskler blant topp 20 er både Schmitz Cargobull med 112 prosent vekst, og Carnehl med 156 prosent vekst.

Også Närko gjorde det bra i forhold til året før, mens både Krone og Vang måtte bite i seg noe tilbakegang.

Av totalen i 2011 gikk det for øvrig ut 660 semitraller, eller 46 %. Tilsvarende tall for 2010 var 504 semier, som også utgjorde 46 %.

Segmentfordelingen mellom semi og slep/påhengsvogner er altså rimelig stabil.

Topp-50-liste tilhengermerker 2011

I listen under finner du hvordan utviklingen var for de 20 mest solgte tilhengermerkene i fjor.

Listen omfatter alle typer tilhenger for tung lastebil – både påhenger, slepvogn og semitrailer – og alle typer påbygg.

OBS. I neste utgave av YrkesBil (nr. 2, februar), får du oversikt over alle påbygger- og tilhengertrender, brutt ned både på tilhengertype og påbyggtype.

Plass 2011

Merke

Ant 2011

Ant 2010

Endr %

Plass 2010

*

Totalt antall

1438

1130

27,3

-

1

HFR

133

119

11,8

1

2

Køgel

101

55

83,6

5

3

Istrail

79

65

21,5

3

4

Maur bilpåbygg

74

45

64,4

6

5

Krone

67

81

-17,3

2

6

Ekeri

60

57

5,3

4

7

Trailer-Bygg

58

44

31,8

7

8

Schmitz Cargobull

55

26

111,5

10

9

Carnehl

46

18

155,6

13

10

Damm

38

32

18,8

9

11

Narko

34

19

78,9

11

12

Nor Slep

34

13

Vang

30

38

-21,1

8

14

HRD

29

15

Tyllis

23

19

21,1

12

16

Hammar

16

1

1500,0

29

17

System Trailer

15

18

McCauley

14

6

133,3

19

19

Wilco

13

16

-18,8

14

20

NTM

11

9

22,2

18

21

KEL-BERG

9

12

-25,0

15

22

CMT Chojnice

8

23

Knapen

8

10

-20,0

16

24

Elbo

7

25

Langendorf

7

26

Feldbinder

6

2

200,0

28

27

JPM

6

4

50,0

22

28

VM Tarm

6

29

Wielton

6

30

Broshuis

5

-

31

Chereau

5

5

0,0

20

32

Interconsult

5

5

0,0

21

33

Regg. Rimorchi

5

34

H&W

4

35

Kilafors

4

3

33,3

25

36

AMT Trailer

3

37

Harryda

3

1

200,0

30

38

Hengsrød smie

3

39

KLC

3

40

Nicolas

3

-

41

Parator

3

3

0,0

26

42

Zorzi

3

43

Faymonville

2

44

Humbaur

2

45

Cryolor

1

46

Kane

1

47

Kaupe

1

4

-75,0

23

48

Møslein

1

49

Obermaier

1

50

Omsp Macola

1

-

Powered by Labrador CMS