-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Norske lastebiler taper stadig mer
Det viser SSBs oversikt over godstransport med lastebil over grensen i 2011. Balterne øker mest, men er fortsatt små. Offisielt i hvert fall.
Norske lastebilers andel av grensetransporten har gått ned med 19 prosent siden år 2000.
Bare fra 2010 til 2011 var nedgangen 5,7 prosent, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB).
Utenlandske lastebiler fraktet i 2011 nesten 60 prosent av den totale mengden gods som ble transportert over norskegrensen på vei.
YrkesBils innskutte kommentar: SSB tallfester det ikke, men endringen må nødvendigvis medføre bortimot tilsvarende økning i kabotasjevirksomhet.
Mens norske lastebilers andel av grensetransporten ble redusert fra 2010 til 2011, økte de svenskregistrerte lastebilenes andel med 3,2 prosent i samme periode.
Med en markedsandel på 29,3 prosent hadde de svenskregistrerte bilene den desidert største andelen av de utenlandske bilene i 2011.
Danske og tyske bilers andel av grensetransporten økte med henholdsvis 7,8 og 6,5 prosent fra 2010 til 2011.
Størst økning hadde biler fra Baltikum, med 13,3 prosent.
Markedsandelen for de baltiske bilene er imidlertid fortsatt relativt beskjeden, med kun 5,1 prosent av transporten inn og ut av landet.
Totalt økte lastebiltransport over grensen i samme periode.
I 2011 ble det transportert 14,3 millioner tonn gods med lastebil over norskegrensen, 3 prosent mer enn i 2010.
Av dette ble 12,3 millioner tonn fraktet med lastebil som passerte grensen på vei. Resten av godset ble transportert på ferje, enten med bil eller tilhenger.
I alt ble det fraktet 242,6 millioner tonn gods til eller fra Norge i 2011. Men det er 3 millioner tonn, eller 1,2 prosent, mindre enn i 2010.
Disse tallene omfatter alle transportformer, også eksport av olje og gass med skip eller i rør.
Men økning i 4. kvartal: Da ble det fraktet 3,2 millioner tonn gods over grensen på vei. Det er nesten 6 prosent mer enn i samme kvartal året før.
Eksporten økte med 3,1 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor, mens importen gikk opp med 7,8 prosent.