Gryende ferjekrig på Vestlandet

I 2007 fikk Norge nye lengderegler for blant annet semitrailer og bil med henger. De stemmer dårlig med dagens ferjetakstgrensene. Nå vil ferjeselskapene ha inn pengene for de ekstra centimeterne.

Publisert


- Hittil har lastebilsjåfører og ferjemannskap tradisjonelt vært riktig gode kompiser, påpeker Per A. Øren, lastebileier og fylkesleder for NLF i Sogn og Fjordane.

- Men de siste 14 dagene har det virkelig toppet seg i henvendelser fra bileiere og sjåfører om at Fjord1 nå har begynt å innkreve noen få centimeter over lengdegrensene med hard hånd.

Lengdegrensene på ferjetakstene for store kjøretøy i Norge ligger på henholdsvis 14-17 meter, 17-19 meter og 19 til 22 meter.

Men i dagens lengderegelverk for lastebiler til veitransport er grensene for semitrailer 17,5 meter og for vanlig vogntog 19,5 meter. Slik har det vært siden 2007.

- Trailerne er jo ikke større. De er begrenset til lastelengde på 13,60 meter, forklarer Øren. - Men på norske biler er det nå blitt vanligere med litt lenger hytte og kanskje litt lenger akselavstand på trekkbil. Da får man bedre komfort og bedre kjøreegenskaper.

En vanlig norsk semitrailer blir da gjerne 17,10 til 17,15 meter – eller opp til 17,50. En bil med henger blir tilsvarende mye over 19 meter.

Nå har i det minste Fjord1 i Sogn og Fjordane begynt å kreve lengdegrenseoverskridelsene med hard hånd.

- Ikke bare det. De har også begynt å bøtelegge sjåfører de mener har prøvd å snike seg under lengdegrensen, forteller Øren. Det er mulig de faktisk har myndighet til det, men jeg kan ikke finne disse opplysningene tilgjengelig fra Fjord1.

En annen sak er at transportselskapene har kjøpt inn og forhåndsbetalt såkalte sonekort for bilene sine. Og disse gjelder for inntil henholdsvis 17 og 19 meter – men et inntil 17-kort kan ikke brukes for opp til 19 osv.

- Dette har jo ført til urimelig høy temperatur der ute. Ta for eksempel forbanna lastebilsjåfører som plutselig må betale for 22 meter på et vogntog, de forlanger å få plassen sin også, og parkere med tre meters avstand.

Øren understreker at det ikke er vanskelig å skjønne at ferjeselskapene vil ha betalt for plassen som er i bruk, men synes det er helt urimelig slik det praktiseres nå.

- Ferjekostnadene er betydelige for transportører. Jeg vil anta at det er historisk sammenheng mellom ferjetakstene og lengdegrensene på biler – men at ferjetakstene ikke har fulgt med i svingene når lengdegrensene ble justert.

- Det vil være rimelig med nye lengdegrenser – og da med en økning som står i stil med lengdeøkningen på en halv meter. Ikke som nå at en bil på 19,10 meter betaler for 22 meter.

Bildet under: Fylkesleder i NLF Sogn og Fjordane, Per A. Øren, var i går på Stortinget for å legge fram problemstillingen for Transport- og kommunikasjonskomiteen. Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (th) på vei ut er ikke medlem av den komiteen.

Powered by Labrador CMS