Amarok blir europeisk

Volkswagens nye pickup har en fin kombinasjon av nytte og komfort. Men tysk, det er den langt ifra.

Publisert

Amarok var den klare vinneren av vår store pickuptest for halvannet år siden, og ikke overraskende er den godt mottatt i markedet.

LES: Den store pickup-testen

I sitt første hele salgsår, 2012, var det kun etablerte Toyota Hilux som slo Amarok i pickup-klassen med 962 mot 680 biler i følge registreringsstatistikken fra OFV.

Så langt har de norske Amarok’ene måttet gjennom en lang sjøreise før de kom til landet, modellene er nemlig produsert i Pacheco i Argentina.

Men nå skjer det endringer, heretter skal pickupen også produseres ved VWs gigantiske anlegg i Hannover. Derfra skal det hver dag rulle 185 Amarok av samlebåndet, tilsvarende en årstakt på 40.000 biler for markedene i Europa og Afrika.

Med produksjon i Hannover vil ventetiden bli kortere for europeiske kunder. Amarok SingelCab skal fortsatt produseres i Argentina, og fabrikken skal fortsatt produsere de andre variantene for markeder i Latin-Amerika og Australia.

VW-fabrikken i Hannover har lange tradisjoner med å produsere nyttekjøretøy. Siden 1956 er fem generasjoner av VW Buss levert fra fabrikken med til sammen 8,5 millioner av modellvariantene Transporter, Caravelle, Multivan og California.

I tillegg er om lag én million av LT, Taro og MAN-G lastebiler produsert ved fabrikken som også har levert noen titusener Beetle og en rekke skreddersydde biler basert på Multivan.

Fabrikken i Hannover er meget effektiv, har høy kapasitetsutnyttelse og er godt egnet til å produsere flere modeller samtidig. I tillegg til nyttekjøretøyene og nå Amarok, leverer fabrikken også ferdig lakkerte karosserier av Porsche Panamera.

Powered by Labrador CMS