-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Første tunge Mercedes fra Kina
I september kom de siste underskrifter på plass. Denne uken trillet den første Foton Daimler av båndet.
Auman GTL er navnet på den nye lastebilen som produseres på en ny fabrikk i Beijing-forstaden Huairou.
Det er tyske Daimler og kinesiske Foton som står bak dette nye initiativet som gjør Mercedes til den eneste utenlandske aktøren med biler i absolutt alle segmenter i Kina.
Tyskerne har hatt planer om å bygge lastebiler der helt siden 2005. Men det dukket stadig opp nye problemer og utsettelser. Først for et snaut år siden var alt på plass, og en joint venture, Beijing Foton Daimler Automotive Co., var formelt på plass.
Dermed er de på plass i et marked som øker nesten like mye som personbilmarkedet: i fjor ble det solgt ca. 1,2 millioner biler over seks tonn der. Det tallet regner man med skal stige til 1,5 millioner innen 2020.
Foton har bidratt med litt over 100.000 av disse hvert år. Men med Mercedes om bord planlegges blant annet en helt ny fabrikk, som kan få den samlede kapasiteten opp på 160.000 biler/år.
Det skal også bygges motorer der, OM 457som møter China IV i dag og som uten problemer kan oppgraderes til China V når det blir nødvendig.
Foton bygger biler helt nede fra minivan-størrelse og har ambisiøse mål for fremtiden. Innen 2020 skal de være oppe på et volum på 4 millioner biler, hvorav 1,4 (også de største) skal eksporteres.
De skal omsette for CNY 500 milliarder og sitte igjen med en fortjeneste på 30 milliarder CNY.
Med Daimlers hjelp.
Du finner mer om ekspansive Foton her: www.foton-global.com/