Spenningsbusser i støtet

Hel-elektrisk kollektivtransport uten skinner strømmer stadig fortere mot Europa.

Publisert

Det blomstrer av elektriske busser på nyhetstapetet for tiden.

Med oppmuntring av finansguru Warren Buffet, se artikkel her, så det en stund ut til at batteri-, bil- og bussprodusenten BYD skulle være først og størst på elektriske busser.

Akkurat nå lider imidlertid BYD tilsynelatende under Kinas egen gryende krise, og har besluttet å sette ned lønningene til sine ansatte i fire måneder fremover.

De har imidlertid allerede fått en rekke europeiske elbussbestillinger, nylig til både Schiermonnikoog, en by i Nederland, og fra operatøren Movia i København. Ikke minst: På hjemmebane har de produsert i størrelsesorden 200.000 kjøretøy i først halvår 2012.

Alternativer fra hele verden

I fjor høst kunne imidlertid polske Solaris presentere sin helelektriske Urbino som alternativ. Midibussen med 100 km rekkevidde skal ut i testing nå, og er allerede kåret til «Årets innovasjon 2012» av et tysk bussmagasin.

Men i mellomtiden har også det nederlandske selskapet EMOSS kommet på banen med sine e-bus-alternativer. Først ute er en 28-setersbil med rekkevidde på opp til 300 km og maksfart 90 km/t.

Rett før sommeren debuterte også kaliforniske Complete Coach Works med sin helelektriske transittbuss på en utstilling på Long Beach i California. 12-metersbussen er en ombygget konvensjonell buss, men med forventet rekkevidde mellom 200 og 275 km. Ombygging gjøres på 10 dager, opplyses det.

I begynnelsen av juni debuterte kinesiske Youngman med elbussen JNP6122UC EV. Plugin-bussen har en ultrakapasitor som lagringsmedie, og ferdig lading går på 5-10 minutter. Da har bussen 15 km rekkevidde. Basert på 200 km dagsdistanser, regner produsenten med levetid på hele 14 år.

Japanske Hino, som blant annet bygger busser og lastebiler og er eid av Toyota, har elektriske busser i drift i Hamura og Tokyo. Bussene drives av elektriske systemer fra UQM, med 900 Nm dreiemoment og 200 kW maks effekt. Hino venter å levere et betydelig antall flere slike busser i Japan i år.

I begynnelsen av juli avduket dessuten den canadisk/amerikanske bussprodusenten New Flyer Industries Inc., sin 12-meters Xcelsior (hovedbildet. Dette er en «heavy duty» transittbuss, med litiumbatterier. Men det varsles minst to år med testing før den er klar.

Kinesere med europagodkjenning

Nylig ble det europagodkjenning (WVTA - Whole Vehicle Type Approval) på den kinesiske elbussen GTQ6117BEVB som lages av Zhuhai Guangtong Automobile Co. Produsentene av 11,5-metersbussen skal visstnok allerede ha fått bestilling på 200 busser til Europa.

Godkjenning har også kinesiske Jiangsu ALFA Bus Corporation fått på sine elektriske bysentrumbusser. Eksemplarer av disse skal allerede være bestilt av den italienske bussoperatøren LAMA.

Det ser altså ut til at kineserne likevel blir først til å elektrisifisere europas busser.

Og i Norge?

Det nærmeste vi kommer er de fem hydrogenbussene fra Van Hool som Ruter satt i drift før sommeren. For de drives jo av elektriske motorer. Det er batteriene som lades av hydrogenforbrenning.

Utvalgte bilder fra produsentene.

Powered by Labrador CMS