-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renaults varELbil nå i Norge
Prisene er klare. Bestillinger tas (snart). I november leveres den første kundebilen.
Og fraprisen, den er meget pene 222.900 kroner
Det er antagelig en av grunnene til at adm. dir. Jan Traaseth og produktsjef Stine Fratras hos den norske Renault-importøren (bildet) smiler foran den nyankomne bilen.
YrkesBil har tidligere kjørt Renaults elektriske Kangoo, Z.E. som den også heter, ved lansering i Portugal – KLIKK HER.
Bilen imponerte på mange måter. Ikke minst fordi den både klarer å beholde ganske mye nyttelast, godt over 600 kg, uten at man har krympet batterikapasiteten for å oppnå det.
Og også fordi den kan leveres med hengerfeste.
Den byr riktignok ikke på veldig nyttig hengervekt, men bare muligheten – på en el- eller hybrid-bil – er verd å applaudere.
Importøren har foreløpig latt 10 av de 31 norske Renaultforhandlerne gå inn som Z.E.-forhandlere.
I Oslo-området ligger de ganske tett, de finnes i store byer (unntaket er foreløpig Trondheim), men mens det er noen punkter nedover østsiden av Oslofjorden er det helt tomt fra Follo og sydover.
Kangoo Z.E. er utstyrt med to kabler, slik at man kan bruker kjapplading der den er tilgjengelig, og vanlig plugg i veggen der det er eneste mulighet.
Men i tillegg til å hurtiglader tilgjengelig, må forhandlerne lære seg ganske mye økonomi.
Bilen er nemlig bare en del av hele pakka, og den kan kjøpes eller leases, mens batteriene forblir Renaults eiendom hele tiden og MÅ leies.
Det alene er grunnlag for en del nye løsninger. Men det gir deg også en viss trygghet. Synker kapasiteten under 75 prosent får du nye batterier.
Dessuten har vi spørsmål om momsfradrag, og utregninger som viser en ganske gunstig fordelsbeskatning ved bruk av firmabil – det hele tyder på at forhandlerne må være like gode på økonomiske kalkyler som på Ampere.
Bilen kommer med både kort og lang akselavstand, 2 eller 5 seter (som personbil, da, selvsagt), 44 kW og oppgitt rekkevidde på 170 km
Blant de spennende detaljene er for eksempel et elektrisk forvarmingsprogram som kan komme på under lading, eller et dieselfyrt ekstra-aggregat som holder varmen om vinteren.
At du slipper å bruke strøm for å varme betyr inntil 50 km rekkevidde som ikke blir brukt opp for at du skal ha det komfortabelt.
Utstyrslisten er forholdsvis lang, veihjelp, app’er for ladestasjonlokalisering, cruise-kontroll, navigasjon – blant mye annet.
Det gir en pris for den korte varebilen på kr. 222.900,- Den lange koster 7.000 kroner mer og som femseter er prisen 236.900,-.
Vi kommer sikkert til å få prøvekjørt bilen her hjemme om ikke så lenge, da vil det nok bli plass til flere detaljer.
I mellomtiden er det bare å registrere at foreløpig ser det ikke ut som om det kommer mer enn 200 biler til Norge i år («vi jobber hardt for å få til flere») og 1000 neste år (vi jobber hardt for å få til enda flere da»).
Da vi var i Portugal for å kjøre bilen første gang – KLIKK HER - ble det sagt at salgsmålet i 2015 skulle være 1500 biler.
På den tiden er det vel kommet flere konkurrenter også.
Men foreløpig er Kangoo Z.E. altså fortsatt ganske alene om å være en komplett fabrikkbygget elbil, og ikke en bil som er bygget om i etterkant.