i-Miev varebil – nyttig kjøretøy?

Mitsubishi i-Miev var lenge Norges mest solgte elbil, inntil Nissan Leaf kom på markedet. Nå kommer i-Miev også som varebil.

Publisert

Siden lanseringen i 2010 er det solgt over 1500 i-Miev i Norge. At de fleste befinner seg i nabokommunene vest for Oslo er det gode grunner for.

Herfra kan man nemlig spare mye tid ved å kjøre kollektivfeltet forbi rushtrafikken, passere bomringen gratis og fortsette inn til Oslo sentrum hvor man finner seg en gratis parkeringsplass med gratis strøm.

En i-Miev er registrert for fire, og med en bredde på 147 cm hadde det nok vært vanskelig å få plass til tre i bredden i baksetet.

Nå tilbyr importøren en ny variant der baksetene er fjernet slik at man får mer plass til bagasje.

Varebilen har to seter, et varerom på en kubikkmeter og en nyttelast på 235 kg, inkludert fører.

Varerommet er enkelt å laste og losse fordi døråpningene er store og gulvet er i flukt med den lave innlastningshøyden.

Importøren argumenterer med at i-MiEV er lettkjørt og gir ekstra fremkommelighet for varebilbrukeren med tilgang til kollektivfelt, gratis bompasseringer, parkering og lading på mange plasser.

De samme argumentene gjelder jo personbilutgaven, mens ulempen for begge er en begrenset rekkevidde.

Siden i-Miev har beskjedne mål blir den kategorisert som varebil klasse 1, noe som betyr at man ikke får fradrag for moms for drifts- og vedlikeholdskostnader. Og hvem er interessert i en brukt i-Miev varebil om et par år, mon tro?

Hvis du fortsatt er interessert er prisen for en i-Miev varebil kr 197.500 levert Drammen, nokså nøyaktig 5.000 kroner mer enn du betaler for personbilen.

Om du likevel ønsker en elektrisk varebil kan det være en ide å vente på Renault Kangoo Z.E. Den kommer i november, har et vesentlig større lasterom med kapasitet på 600 kg og koster bare 20.000 kroner mer. Og den er stor nok for å innfri kravene til varebil klasse 2.

Les mer om Kangoo Z.E.

Powered by Labrador CMS