Volvos nye trumfkort

I går kveld var det fest og global FH-lansering – i dag har vi saumfart bilen i detalj på Volvos democenter. Konklusjon

Publisert

GØTEBORG: Folk flest tar lastebiler for gitt.

Og helt ærlig, en ny bil fra den ene eller andre produsenten, spiller det noen rolle?

På den annen side er det lov å oppleve ærefrykt for et produkt som har kostet MANGE milliarder penger å utvikle – og som erstatter noe som kom på markedet for snart 20 år siden.

Lastebiler skal vare lenge. Når de blir til, er det derfor litt som å se en hval føde.

Og etter 19 år er det også på tide med et generasjonsskifte for FH – Volvos store pengemaskin.

Det skjer ikke helt uten dramatikk. Svenske næringslivsmedier har kalt det Volvos skjebnedag. Den nye bilen skal erstatte gamle FH, som har stått for to tredjedeler av Volvos leveranser på rundt 115.000 biler årlig.

Det har tatt åtte år å utvikle bilen – ett år lenger enn planlagt, forteller en kilde, da man ikke var tilstrekkelig fornøyd med resultatet for et år tilbake.

Da Volvo for noen år tilbake slet med salg og markedsandeler, var det grunnet kvalitetsbrister – det vil man ikke oppleve igjen.

Etter å ha detaljstudert bilen her i Gøteborg i dag, er inntrykkene overveldende. Så vi tar det helt kort:

Meget vellykket design. Utvendig er bilen helt klart en videreforedlet Volvo, men med linjer som hever den fra å bare være lastebil til noe sportslig og attraktivt.

Innvendig tas skandinavisk design til nytt nivå, med mye hint fra personbilinteriør, og likevel svært yrkesmesig.

Ergonomi innvendig og utvendig hever sjåførjobben til et nytt nivå. Vi snakker om alt fra de meget elegante nye speilene via helt elektrisk automatisk håndbrekk til den uttagbare fjernstyringsenheten som blant annet kommer til å gjøre lasting og lossing til noe mye morsommere.

Også drivlinjen er mektig imponerende. Aller mest I-Shift-2, som er noe så sneksy som en DSG-girkasse tilpasset den kommende 13-liters Euro 6-motoren med 460 hester.

Men bilen leveres fra start av med alle motorvarianter fra i dag.

Den nye bilen settes i produksjon i slutten av året, både her i Gøteborg og i belgiske Gent. Første leveringer skjer i begynnelsen av 2013. Norge er et trofast Volvo-marked, og blir neppe hengende etter.

YrkesBil kommer med utførlige tekniske beskrivelser i førstkommende utgave.

Powered by Labrador CMS