Daimler snikåpnet showet

IAA HANNOVER: "Showtime over hele verden" var slagordet da Daimler mandag kveld kuppet IAA-åpningen - med nettopp show.

Publisert

IAA i Hannover er verdens fremste yrkesbilutstilling. Den åpner for pressen i morgen tirsdag 18.

Men Andreas Renschler er sjef for yrkesbiler i Daimler, verdens ledende yrkesbilprodusent.

I kveld tok Renschler oss med på preview inne på IAA - og brukte kvelden til å vise fram så godt som hele Daimlers globale portefølje av lastebiler busser og varebiler..

Det er for det første en naturlig konsekvens av å ønsket om å befeste rollen som verdens ledende produsent av yrkesbiler.

Samtidig er det en måte å understreke konsernstrategien om at ved å være global har konsernet muligheten til å utlikne svingningene i markeder og økonomi i forskjellige verdensdeler.

- OK, så er det ikke bare solskinn vi ser på kort sikt, sier Renschler. – Men vi har sterk selvtillit ute i markedene totalt sett.

Europa sliter litt med økonomien, medgir han. Og det store markedet i Brasil har kjølnet litt med innføring av Euro 5 og samtidig svakere økonomi. Også kineserne lider litt under statlige kjøpsincentiver som har falt vekk - hvert fall foreløpig.

På den andre side er det solid vekst i det russiske markedet. Og dette markedet er allerede dobbelt så stort som det tyske.

I Japan ser vi vekst rundt 20 prosent i år, som en effekt av gjenoppbyggingen.

Også i Nord-Amerika ser vi vekst med tosifrede prosenter for både varebiler og lastebiler i 2012.

Og dette er bare kort sikt, påpeker Renschler:

I følge beregninger fra OECD, kommer behovet for godstransport på vei til å tredoble seg innen 2050.

Og på litt kortere sikt renger man med at etterspørselen etter tunge lastebiler vil øke med 40 prosent innen år 2020.

Yrkesbiler er med andre ord en industri i vekst. Og Daimler tar mål av seg om å være nummer 1.

Og som illustrasjon fikk vi se en lang rekke biler fra alle verdenshjørner rulle fra. Her er noen av dem:

  • Bahrat Benz 4928 HDT, en 280-hesters 6,4-liter beregnet på 49 tonn.
  • Kamaz 5490 HDT, en 428-hesters 12-liter Euro 5 beregnet på 44 tonn.
  • Auman GTL, en 401-hesters 12 liter Euro 4 beregnet på 49 tonn.
  • Mercedes Actros Brazl 2655 LS, en 551-hesters 16-liters Euro 5 beregnet på 80 tonn.
  • Mercedes Sprinter Argentina 415 CDI, 3,9 tonn
  • Freightliner Cascadia, en 530-hesters 15-liter beregnet på 24 tonn.
  • Fuso Canter Eco Hybrid, 150 hester med 40 kW ekstra elektrisk motor, 7,5 tonn
  • Mercede Antos 1851 LS, 510 hesters 13-liters Euro 6 beregnet på 18 tonn.
Powered by Labrador CMS