Renault fornyer seg kraftig – neste år

IAA HANNOVER: Det er ikke lett å se ennå, men nå skal franskmennene endelig få glede av Volvo-eierskapet.

Publisert

På standen til Renault var det nemlig ingen revolusjonerende nye biler å se. Bildekarusellen er av et designstudie.

Eller som designsjef Hervé Bertrand sier: - Arbeidet med CX/03 er et studie i industriell design, og ikke et studie i utseende”

Men til gjengjeld kunne sjefen for Renault Trucks, Heinz-Jürgen Löw, i dag for det første melde at segmentene langtransport, entreprenør og distribusjon vil få helt nye modeller, startende fra sommeren 2013.

Og enda viktigere er neste melding:

- Hermed styrkes begge merker i Volvo-konsernet, for nå er organisatoriske omstrukturering (iverksatt av Volvo Groups Olof Persson –red. anm.) i full gang.

- Spesifikt for Renault Trucks betyr det at vi får en modell-fornyelse og et kvalitetsløft på samme tid, sa altså Heinz-Jürgen Löw

2013-offensiven skjer samtidig med at merket innfører Euro 6, og alle de berørte kjøretøytypene skal i øyeblikket være til test på Renault Trucks testbaner og i praktisk kjøring under normale driftsforhold hos en rekke kunder.

Renault presenterte sin kommende Euro 6-teknologi med en ny 11 liters 6-sylindret motor med navn DTI 11. Denne har common rail og SCR etterbehandling.

Tilsvarende blir det på nye DTI 13, bortsett fra at denne har enhetsinjektorer (visstnok en teknologi som er bedre egnet til motorer med større volum, men vi undres).

For mediumsegmentet har Renault Trucks utviklet en ny 4-sylindret motor på 5 liter, DTI 5, samt en 8-liters, 6-sylindret motor, ved navn DTI 8. Begge har EGR-system.

- Men, avsluttet Heinz-Jürgen Löw, på nåværende tidspunkt er det ingen etterspørsel fra kundene etter Euro 6-motorer. Det nåværende Renault Trucks sortiment oppfyller derfor markedets forventninger, især hva angår lavt forbruk og TCO.

Powered by Labrador CMS