MAN med høydebegrensninger i navien

IAA HANNOVER: MAN fornyer nesten alt. Men det som fascinerer mest er navigasjonen og de råtøffe VW-bilene fra Sør-Amerika.

Publisert

Av og til kan man bli nyhetsblind.

Tyske MAN har gjort kanskje tidenes modellskrell. En haug med nye motorer, nye eksteriører, nye funksjoner og ny logo

– og så er det likevel de antagelig mest banale detaljene som biter seg fast:

For: Det nye multimedia-anlegget i bilene kommer nå med navigasjon skreddersydd for lastebil.

Dvs med lokale høyde- og aksellastbegrensninger direkte på skjermen foran deg.

Og etter å ha kjørt vilkårlig på kryss og tvers i Norge med stor bil i det siste, er det kanskje noe av det jeg har savnet mest. Kommer jeg under her – eller må jeg kjøre rundt?

Nyttigst er det for begynnere som meg, selvsagt, men det kommer stadig nye til bransjen…

Det andre er de avsindig tøffe Latin-Amerika-bilene med VW-logo i grillen, Constellation-bilene fra Brasil.

Det er jo ikke nytt, men de har en design som burde være salgbar på dette alene.

Og selv om dette markedet ligger noe bak oss teknologisk nå, skjer det likevel så pass mye utvikling og innovasjon at de brått kan komme nyvinninger derfra som også vesten må ta av seg hatten for.

Også innen buss. MAN har levert Volksbus (se bildekarusell) fra Rio de Janeiro siden 1993. Konseptbussen som står på IAA nå er en «dual-fuel»-buss som kombinerer naturgass og diesel.

Powered by Labrador CMS