-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Gammel på nybilmesse
IAA 2012: På tungbil-utgaven av IAA pleier de alltid å samle en del gamle biler i en egen hall. Her er noen glimt av årets juveler (og vrak).
Tyskerne blir stadig mer opptatt av sine Youngtimers – biler som ikke er eldre enn at i hvert din far husker dem.
Heldigvis gjelder det også den tunge delen av bilverdenen, i Hannover fikk vi igjen en rekke eksempler på nydelige eksemplarer av biler fra både 50-, 60- og 70-årene.
En rekke av dem kjenner vi her hjemmefra også, lette Opeler og tunge Mercedeser var hverdagsmat, og verken Hanomag eller Henschel var akkurat ukjente de heller.
Og når vi ikke har tatt med en MAN her, er det fordi det sto en helt spesiell utgave av merket, med lang og spennende og kuriøs norsk historie, som vi nok skal komme tilbake til.
Men når det kommer til enorme biler fra Krupp, eller alle disse øst-tyske variantene, som kanskje kan samles under fellesbetegnelse IFA, men som har mange forskjellige opphav, er vi ute i ukjent farvann.
Spesielt en enorm Krupp, ved første øyekast så det ut som et vrak som var trukket ut fra en råtten låve hvor den har tilbragt de siste 30 årene, tok veldig mye av vår tid. Et herlig monument over at Tiden Går, men ved nærmere ettersyn viste det seg at det fantes en rekke nye detaljer.
Bremsesystemet så ut som det var fikset på, det var noen hydraulikkslanger som så nye ut, og andre små grep kan tyde på at denne i det minste lar seg slepe, og at det kanskje er et prosjekt som skal gå for egen motor om ikke så lenge.
La oss håpe skjønnheten ikke blir spolert med full restaurering. I England tilhører denne type «patinerte» biler Oily Rag-seksjonen, i Frankrike sier de at bilen er «dans son jus» - la oss håpe tyskerne også har både et uttrykk for, og kjærlighet til, slike genuine minnesmerker.
Tyskerne har sin egen stor forening for gamle nyttekjøretøy - du finner dem her.
De har litt under tusen medlemmer, men en rekke av medlemmene er transportbedrifter, og det er snakk om rundt 3000 kjøretøy. «Ingen sak for oss å stille med 300 biler på et stevne» ble jeg fortalt.
La oss samtidig legge til adressen til et fantastisk verksted som har spesialisert seg på gamle nyttekjøretøy. Enten du skal ha en overhalt enkammer Westinghouse-servo eller full restaurering, ser det ut til at de har noe å tilby.