-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Trøkk i norsk transportbransje
Bare i oktober og november ble det etablert nesten 100 nye bedrifter innen transport på vei.
TALL&KOMMENTAR: Norge går så det suser. Da skulle det bare mangle at ikke yrkesbilene også gjør det.
98 nye virksomheter på to måneder forteller om bra aktivitet.
Akkumulerte tall til 1. desember 2012 er nå oppe i 513 nye virksomheter som driver med transport på vei i en eller annen form.
Stup i konkurser
Noen går det likevel ille med. De to siste månedene har vi talt opp 27 konkurser i transportnæringen.
Dette er fordelt på 23 innen Godstransport på vei, 3 innen Andre post- og budtjenester og 1 innen Flyttetransport. Av disse 27 var det 10 aksjeselskap, de øvrige enkeltmannsforetak og liknende.
Det betyr at vi så langt i år, per 1. desember, kan telle opp 121 konkurser i bransjene.
Til sammenlikning var det i 2011 over 280 konkurser.
Med forbehold om at vi unngår konkursras i desember, og dermed ender på rundt 130-140 konkurser for 2012 som helhet, bør vi kunne definere dette som bortimot et gullår for bransjen.
Voksende næring
Netto tilvekst av virksomheter til yrkesbilnæringen er med andre ord 392 virksomheter. Men hva betyr det egentlig?
Får vi en bransje som vokser seg opp i form av mange små enheter? I så fall er det IKKE uten videre et sunnhetstegn det heller
Norsk transportbransje er i utgangspunktet preget av alt for mange små bedrifter.
Ikke noe galt i småbedriftene som sådan, men det transportbransjen i Norge mangler – altså blant dem som faktisk flytter biler med gods inni – det er de store sterke lokomotivene.
Utlendingene kommer
Et annet trekk bransjen godt kan bite seg merke i, er at det er et høyt antall ikke spesielt norskklingende navn på etablereroversiktene du kan lese i YrkesBil.
Og det er bra. Norge har like stor manko på arbeidskraft i transportbransjene som i de fleste andre bransjer.
Det vil si at det finnes initiativrike mennesker som kommer til Norge og gjør en innsats samfunnet definitivt trenger.
Men det betyr også at en del frittalende røster i bransjen bør være varsomme med den til dels voldsomme svartmalingen av «utlendinga som tar jobba fra oss».
Kollektivtransporten har jo vært det lengen. Men også den norske godstransport-bransjen er i ferd med å bli like multinasjonal som alt fra helsevesenet til oljeindustrien.
Og da skyter bransjen seg selv i kneet om den velger å bygge opp et generelt bilde av «oss» og «dem». La oss heller skille mellom dem som gjør en ærlig og lovlig jobb og dem som ikke gjør det. Det skillet går ikke på nasjonalitet.