TEST
PERFEKT PROSJEKT: Denne hyggelige bilen sto på standen til et fellesskap av Mercedes-eiere. Det står «prosjekt» på døren, men for oss så den perfekt ut. Mercedes bygget sin L 319 fra 1955 til 1967.



BMW+DAF=SANT: Tre av de store transportbilene som fabrikkteamene benyttet seg av. Mercedes brukte selvfølgelig en Mercedes, Audi.

NULL PROFIL: Gamle T1-utgaver er helt åpenbart ikke designet for fancy, moderne felger med nesten null-profil dekk.



HOTELL-BLITZ: Dette er et lett lastebilchassis som det er bygget en såkalt «hotellbil» på. Utrolig nok het disse også Blitz, så kort etter Blitz-minnene til noe helt annet.

DYRT OG DEILIG: Denne T1-Folkevognen er fra 1959, og er hva selgeren kaller fullrestaurert for 10 kilometer siden. Prisen er 39.500 – og vi snakker ikke en gang en av de mest attraktive utgavene!



NORGESVENN: Dette var en av de mest populære lette lastebilene i Norge i lang tid også. Akkurat dette eksemplaret ble restaurert i 1992, siden har den levd på et museum, men er nå til salgs for € 17.950.

HEITE TYSKERE: Tyskerne er gjennomført amerikanske når det kommer til Hot Rods. Heldigvis innbefatter det også at Pick Ups har en solid standing i dette miljøet. Det var en rekke gode eksempler på slike i Essen.





ØSTTYSK TØMMERBIL: Det er mye bra som kommer fra gamle Øst Tyskland. Blant annet en dekorasjonslakkerer som heter lackkunst.com. De viste en nydelig dekorlakkert Porsche Diesel (traktor) og en Scania trekkvogn som gir ordet tømmerbil ny betydning.









SJELDEN FUGL: Chevrolets Step Van er en meget sjelden fugl i Europa. Fremdeles kan du få kjøpt glimrende iskrem fra de mange ombygde modellene du finner i USA. Fabrikker som Freightliner bygger slike modeller ennå.



VAREBIL FRA ALFA: Også Alfa Romeo har bygget varebiler, noen med ganske merkelige spesifikasjoner. 12-serien som ble bygget mellom 1967 og 1983 var imidlertid ganske konvensjonell, med en lystig Giulia-motor. Den ble bare fremstilt i 17.000 eksemplarer.



REALISTISK KUNST: Det var en stor avdeling for de mest kunstferdige Rottene. Rat Bikes og Rat cars er blitt en egen kult, og denne 1-utgaven var blant de aller fineste – hvis man kan si det om en Rotte.



500 HESTER: På Bilstein-standen sto det en sveitsisk Split Screen, i bedre stand enn da den var ny i 1962. Den er sterkt modifisert overalt, nå har den en Porsche 932-motor på 500 hk og luftinnsug store nok til å slurpe i seg store hunder.







SENTERPARTIET: Det var en og annen konkurransetraktor i Essen også. Denne var nok den mektigste. Utstyrt med to motorer fra Allison, til sammen 24 sylindre i V-form. Det ble nevnt inntil 9000 hk! Den gjør deg stolt av å bruke en Allison-kasse.

Moro med yrkesbiler

Essen Motor Show laget nettopp show av også biler som i utgangspunktet er designet for næringslivet. Bildegalleri.

Publisert

UTSTILLING: Bilshowet i Essen, der hovedvekten ligger på SHOW, har vært arrangert siden 60-årene.

Showet har vokst slik at det nå dekker alle de store hallene i Ruhr-områdets største expo-senter, og samlet 150.000 besøkende bare på de første tre dagene.

Det er altså langt fra bare de konvensjonelle bilutstillingene som samler interesse.

Selv om fokus i Essen er trimming, både optisk og mekanisk, er det masse av interesse for dem som bare er ute etter de tyngre sementene. Enten det er personbiler man er orientert mot, eller det er de tyngste lastebilene, er det så mye vanvittig morsomt der at ingen vil føle seg snytt etter et besøk uansett.

Flere gamle luftkjølte Rugbrød var til salgs, en nydelig Blitz lastebil, for ikke å snakke om en drag-rigget bil eller to. Det var nok å ta av, til ikke alltid urimelige priser.

Og det dreier seg, som man vil se, om alt fra gamle Opel Blitz hotellbiler, via VW T1 i forskjellige versjoner, hot rods og rat cars til de største og nyeste Scaniaer – sågar en med en semi, bygget som en laftet tømmerhytte.

Det eneste som egentlig manglet var faktisk noen av deltakerne i de siste årenes track racing, det var flere eksempler på dem i Hannover enn i Essen. Til gjengjeld kunne Essen by på traktorer med to Allison V12 motorer. Da kan man virkelig begynne å snakke om Full Pull.

Mens BilNorge.no har nesten 400 bilder som viser omtrent alt fra årets Essen-utstilling skal vi her nøye oss med noen få som ligger innenfor Yrkesbils forholdsvis vide horisont.

Powered by Labrador CMS