Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013
Dekktest Golsfjellet 2013

Dekkoperasjon på Golsfjellet

Akkurat nå er det tung action i beinharde minusgrader på fjellet og Klanten flyplass. Aktørene er Mercedes, First Stop og Bridgestone. Bildekarusell.

Publisert

VINTERDEKK: Kald opplevelse? Yepp. Det var så kaldt at jekken til utrykningsbilen til Hallingdal Lastebilservice frøys fast.

- Det er IKKE mulig å se på et dekkmønster alene om det er et godt vinterdekk, understreker Kristian Aslaksrud.

- Det er kjemien, gummiblandingen, som avgjør hva som fungerer og ikke.

Aslaksrud er salgssjef tung sektor hos Bridgestone-importør Gjerde & Byhring AS, og bare en av mange kyndige dekkmenn på fjellet i disse dager.

Det er først og fremst First Stop-sjef Leif Kristiansen som styrer showet. Den landsdekkende kjeden han har bygget opp, for øvrig eid av Gjerde & Byhring AS, men med mange dekkleverandører, er for tiden oppe i 65 dekkforhandlere og voksende. Fokus på tungbildekk er stort.

For å understreke poenget fremført av Aslaksrud har Kristiansen blant annet medbragt en trailer med referansedekk type «polsk vinterutrustning».

Det gir oss enkelte aha-opplevelser både i bakkene opp mot Golsfjellet fjellstue og ute i bremseøvelsene ute på Klanten flyplass.

- Vi har fått mange aha-tilbakemeldinger også fra gruppene med kunder vi har her oppe nå. Spesielt når det gjelder dette med mønster og gummiblanding, opplyser Jon Eystein Lund, som er nestkommanderende i First Stop-kjeden.

- Det er høy kompetanse om dekk ute blant bileiere og sjåfører. Men samtidig er dekk et high-tech-produkt som det krever oppdateringer for å følge med på, påpeker han.

- Spesielt er det mange som ryster på hodet over at referansedekket vi har på den ene traileren faktisk er godkjent for norsk vinter. Det står M+S på dekket…

Bertel O. Steen og Mercedes nyttekjøretøy er bilpartner i opplegget, som gir oss mulighet til å kjøre forskjellig bilutrustning som Actros både i pusher-utgave og med vanlig løfteboggi.

Men ikke bare det: Noen runder med luksusbussen Travego, for øvrig den første i Norge av den nye bussen med Euro 6, er med på å sette perspektiver både for kjørekomfort og veigrep. De råeste vinterdekkene fra Bridgestone sitter som om de skulle vært skodd med rallypigg i denne kulden.

Mens vi venter på at nye Arocs skal avdukes neste uke, er det også artig å få lagt fingrene på Knut Sørås splitter nye Actros MP3 V8 tippbil med Meiller Kipper påbygg.

Kombinasjonen fullt lass grus, V8er, tandem og utkoblet traction i 7 % stigning er det nærmeste man kommer lastebildrifting med absolutt kontroll.

YrkesBil følger opp med mer om det nyeste i dekkvalg i marsutgaven. Men nyt gjerne vinterbildene så lenge.

Powered by Labrador CMS