-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lastebilkostnadene holdes i sjakk
Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport økte kun 1,7 prosent fra januar 2012 til januar 2013, melder SSB. Takk til dieselprisene.
KOSTNADER: Utviklingen i kostnadsbildet har vært stabilt hyggelig det siste halvåret. Sjekk femårskurven i sin helhet nederst i saken.
Det går bedre nå
For mens vi i store deler av 2011 måtte tåle en kostnadsvekst mellom 5 og 6 prosent (målt mot samme måned året før), falt indeksen bratt gjennom første del av 2012.
Fra juni 2012 har den stabilisert seg rundt pene 1,7 prosent.
Figuren fra SSB viser at det i løpet av de siste fem årene kun var en periode i 2009 at kostnadsutviklingen har vært så lav som nå.
Hovedårsaken, viser det seg, er nedgang i prisen på diesel. Og med litt hjelp av lavere kapitalkostnader. Det aller meste annet stiger i pris.
Her er detaljene:
Forsikringsindeksen: Fra januar 2012 til januar 2013 gikk forsikringsindeksen opp 6,1 prosent.
Kapitalkostnadsindeksen: De siste tolv månedene gikk kapitalindeksen ned 2,8 prosent.
Drivstoffindeksen: Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned 3,2 prosent fra januar 2012 til januar 2013.
Ferje- og bomkostnader: De siste tolv månedene økte disse med 3,9 prosent.
Reparasjons- og servicekostnader: Denne delindeksen steg med 4,0 prosent det siste året.
Administrasjonskostnader: Steg med 3,7 prosent det siste året.
Men hva med dekk?
SSB har ikke spesifikt nevnt utviklingen i prisbildet på dekk siden oktober 2012. Det er kanskje naturlig med tanke på en årlig «innkjøpsboom» på høsten.
På det tidspunktet kunne de imidlertid rapportere om ned nedgang i dekkprisene de siste tolv månedene med 2,4 prosent.
Kilde: ”Kostnadsindeks for lastebiltransport, januar 2013” fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
YrkesBil.no følger kostnadsbildet – her er noen tilbakeblikk:
Lastebilkostnadene januar 2012
Lastebilkostnadene desember 2010