Påskesolen tok rotta på vare-salget

Tror vi. Etter første kvartal 2013 ligger varebilsalget påtagelig langt bak 2012 på samme tid. Fordi ingen kjøper varebil i påskesol?

Publisert

STATISTIKK: Januartallene i år var eksepsjonelt gode. Februar fikk seg en ventet knekk. Og så kom påsken og tok rotta på mars.

Sånn kan det i hvert fall forklares. Totalt har varebil klasse 2 gått tilbake over 7 prosent.

Påsken tok dessuten spesielt rotta på de ekte Yrkesbilene, altså kilometerprodusentene: Små kassebiler, mellomstore kassebiler og store kassebiler.

De tre segmentene gikk tilbake henholdsvis 41, 22 og 41 prosent i mars.

Også entreprenørene sviktet tildels i påsksolen. SUVer med grønne skilter går også 23 prosent baklengs hittil i år, dog bare 13 prosent minus i mars.

Det jevner seg imidlertid ut når vi inkluderer pickupene, som går fram 27-28 prosent både totalt første kvartal og i mars separat.

Entreprenørene svikter imidlertid og definitivt ikke Toyota. Land Cruiser (bildet) og Hilux ruler på statistikken med særdeles pene marginer i sine segmenter.

Men så har vi avvikeren da: Touranklassen fortsetter sitt årsnye race tilbake i solen. I all hovedsak grunnet Touran selv.

Segmentet ligger nå 31 prosent over 2012 – og Touran alene går frem hele 70 prosent.

Slik kjemper merkene

Volkswagen holder fortsatt sin muskuløse markedsandel. Kraftig påskereduksjon i Caddy-klassen betyr imidlertid nedgang til (!) 38,7 prosent. VW Nytte ligger dermed likevel rundt 10 prosent over 2012 per første kvartal 2013.

Plass 2: Ford holder på den flotte utviklingen så langt i år, og nyter nå nøyaktig 10,0 prosent markedsandel. Og det er fortsatt gode gamle Connect som leder an.

Plass 3: Mercedes har også vært riktig friske, med imponerende 43 prosent økning så langt i år (nye Citan), og fine 9,4 prosent totalt.

Plass 4: Citroen har solgt betydelig med Berlingo til private i år, som kan forklare et påskesalg som brakte Citroen opp på 4. plass – med en bils margin

Plass 5: Peugeot koker nok litt svart nå, slått ned en plass med en bils margin. Det for være en trøst at prosenten fortsatt er lik Citroen, med 8,1 prosent.

Plass 6: Toyota klatrere til 6,2 prosent etter mars, basert på i praksis kun to modeller, entreprenør&håndverker-yndlingene Land Cruiser og Hilux.

Slik går segmentene

Caddy-segmentet – 39,9 prosent segmentandel. For første gang på lenge under 40 prosent. Etter å ha vokst kraftig flere år, er vel dette et klart signal om at det er grenser for hvor mye man kan får gjort med en liten bil. Av modellene har Kangoo nå sunket helt til bunns (på tross av godt elbilsalg). Citroen Berlingo gjør det derimot riktig så godt på sølvplass, som den eneste i segmentet som faktisk øker volumet.

Transporter-segmentet fortsetter i negativ retning, fortsatt med 21-22 prosent tilbakegang. Årsaken er fortsatt frafallet av Toyota Hiace. I øyeblikket er det åpenbart at VW Transporter har tatt de fleste Hiace-kundene i antall, mens Peugeot Expert øker mest i prosent. Men nye Transit Custom er den egentlige 3.plass-innehaveren på statistikken, med 197 biler så langt i år.

Sprinter-segmentet gjorde svakeste mars av alle segmentene, og ligger dermed akkumulert nesten 17 prosent bak 2012. Styrkeforholdet mellom Sprinter og Crafter er noenlunde stabilt. Så langt i år har Fiat Ducato gjort bronsjespranget til 3. plass.

Pickup-segmentet øker skikkelig i mars også, og ligger nå 27,2 prosent akkumulert over samme periode i fjor. Toyota Hilux er konge, og har igjen kjørt fra VW Amarok med grei margin. D-Max og Ranger henger fortsatt med.

Varebil-SUVene har dempet fallet noe, og ligger nå på minus 22,7 prosent. Toyota Land Cruiser er konge, trygt foran evig toer Mitsubishi Pajero og Land Rover Disco på tredje.

Touran-segmentet har stått opp fra de døde, og overrasker med ytterligere oppgang, nå 31,0. VW Touran selv utgjør 80 prosent av segmentet! Storesøster Sharan er på andreplass med 7 prosent segmenandel.

Se komplett oversikt med merker, modeller og segmenter i YrkesBil 4-2013

Powered by Labrador CMS