Nesten 600.000 besøkende – det virket som om alle var der første dag.

Det er solide dimensjoner på de utstilte objektene også

MAN var selvfølgelig på plass med sine tyngste.

De spesialiserte dumperbyggerne, som italienske Perlini,imponerer.

Volkswagen overrasket med denne spesialutgaven av Amarok.



Unimog var selvfølgelig på plass.

Men lille Lindner viste seg også som en kompakt og smart altmulig-mann.

Volvo avduket sin nye FMX der

Scania var selvfølgelig også på plass



Det er ikke bare romantikk som gjør at vi blir glade for å se Tatra igjen.

Fremdeles bygger Tatra biler med helt spesielle egenskaper

Tatraen kommer seg frem i ulendt terreng

MAN deltar også gjerne i klassen for «Spesielle egenskaper».

Alle større måltider gir deg en hvilerett underveis.

En nydelig Motobi fra 60-årene, vist av Massenza, spesialist på asfalt.

Et elegant forslag fra Schmitz på hvordan lastebilprodsentene kan utforme førerhus.

Mercedes var selvfølgelig på plass med sin nye Arocs

Den robuste Zetrosen fra Mercedes-Benz ble vist ute.

Det var nok nytt for de fleste, at Citan er den nye helten på anleggsområder.

Iveco hadde tilsynelatende ikke så mye å gjøre på Bauma, men….

Daily presenterte seg som en utmerket verkstedvogn for tøffe anleggsområder.

Astra, derimot, tilhører Iveco-slekten, med et enormt utvalg anleggs- og landbruksmaskiner.

Du Store Bauma!

Bauma er verdens største utstilling for bygg og anlegg. Nesten 600.000 besøkende – det virket som om alle var der første dag.

Publisert

MESSE: Nå er anleggsmaskiner litt på siden av YrkesBils gebet.

Dermed er det ikke sagt at vi ikke fascineres av både de største og groveste utgavene av vanlige YrkesBil – og alt det morsomme man finner til.

Og Volvo FMX, selvsagt, som du kan lese om her.

Her er rapport fra vår mann på messen:

Bilder fra Bauma

Den gamle flyplassen i München var stor. I denne uken passerer nesten 600.000 mennesker over det området der fly takset og passasjerer ble ekspedert for 20 år siden – nå er det blitt messeområde. Og med 555.000 kvadratmeter er det ikke bare verdens største anleggs- og bygge-messe. Det er verdens største messe. Punktum!

I hvert fall i areal.

Det sier seg selv at når du skal vise verdens høyeste byggekran, eller verdens største dumper eller verdens største tunnelboremaskin (kanskje ikke verdens største akkurat, men det virker sånn der og da) trenger man plass.

Og det sier seg også selv at de folkene som driver i denne bransjen (mer enn 90 prosent av de besøkende er menn) også trenger plass. Røslige er en ganske grei beskrivelse av de fleste av dem – det var trangt der de første to dagene.

Selvfølgelig er det spennende å se ting man ikke har peiling på. For eksempel virket det som om det bare var å plassere en svær ding riktig, så gjorde den resten av jobben selv og vi ville hatt et ferdig hull til en automatisk Metro mellom Lysaker og Fornebulandet i løpet av treogenhalv time.

Fascinerende stoff.

Nå var det imidlertid biler vi konsentrerte oss om. De fleste tunge var der (Renault og DAF var blant de som manglet). Til gjengjeld var Volvo der veldig, med ny FMX – og de representerer jo også Renault nå. Og – veldig gledelig – Tatra var der.

Denne klassiske Tsjekkeren har fått nye eiere, og der er det åpenbart Paccar-interesser inne i bildet, for det var mye Paccar/DAF komponenter på plass nå. Men deres mest ekstreme, en lav dumper med den mest uavhengige opphengningen du noensinne har sett viste at Tatra holder på sine edle konstruksjonsprinsipper. Sentralrør-ramme, svingaksler rund baut og luftkjølt V-åtter. Klassisk og utvilsomt effektivt.

MAN viste en veldig terrenggående en, fire aksler 50 tonn utendørs, og Mercedes hadde også satt sin tunge Zetros utendørs – tøffe biler tåler å stå under åpen himmel.

Innendørs fant vi derimot en litt spennende nyhet fra Volkswagen som viste hvordan de kunne utstyre en Amarok med tipp, det var ikke like lett å ta et annet Mercedes-innslag like alvorlig: Citan var i følge en stor plakat blitt «den nye helten på anleggsplassen». Nytt for de fleste.

Enkel i hodet?

Selv ble jeg nok mest imponert av Fiat. Industri-delen av Fiat er enorm, i tillegg til Iveco inneholder den blant annet New Holland, kjempestor på anleggs- og landbruksmaskiner, og Astra som på en måte er Fiats Zetros.

De bygger dumpere som er i åpenbar slekt med vanlige dumperbiler, men de har også noen spesialutgaver som ikke bare ser utrolig kraftige ut, robuste muskelpakker av dimensjoner – men de er også designet så utrolig lekkert.

Det, pluss en gammel racersykkel som slett ikke hadde noe der å gjøre, bortsett fra at den er sponset av en asfaltspesialist, var nok høydepunktene.

Men så er jeg vel ganske enkel i hodet og slett ikke noen fagperson på kraner eller diggere heller.

Powered by Labrador CMS