-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Arnstad er på hugget
I dag: Opp fra 56 til 60 tonn tømmertransport og 100 millioner kroner til utbedring av «tømmerveier».
TØMMER: I følge en pressemelding fra samferdselsminister Marit Arnstad foreslår regjeringen nå å øke tillatt totalvekt på tømmervogntog fra 56 til 60 tonn
Samtidig foreslår de å bevilge 100 millioner kroner til utbedring av flaskehalser og vegkartlegging.
– Mer kostnadseffektive transporter og utjevning av konkurranseforskjeller overfor utenlandske aktører er svært viktig for treforedlingsindustrien, påpeker Arnstad.
- Sammen med økt lengde (fra 22 til 24 meter), vil økt tillatt totalvekt gi næringen betydelig reduserte kostnader.
Et forslag til nødvendige regelendringer for å øke totalvekten på tømmertransporter til 60 tonn sendes nå på høring.
Reglene vil selvsagt kun gjelde for strekninger som er dimensjonert for en slik totalvekt. Regjeringen foreslår derfor 100 millioner kroner for å bedre framkommeligheten.
90 millioner kroner skal gå til å utbedre flaskehalser på riksvegnettet, mens 10 millioner kroner øremerkes til å beregne tåleevnen for slike transporter på fylkesvegnettet.
Strekninger og områder der tiltakene vil ha størst nytte for tømmertransporter og treforedlingsindustri vil bli prioritert.
Det er nylig åpnet for økt lengde fra 22 til 24 meter for tømmervogntog, men bransjen har ivret for samtidig totalvektøkning – ikke minst for å matche reglene på svensk side.
Arnstad anfører selv i pressemeldingen at økt nyttelast i tømmertransporten vil gi færre kjøretøyer på vegene, reduserte klimagassutslipp og sannsynligvis redusert ulykkesrisiko.