Her er 3. gen Sprinter

Sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Det er nøkkelordene ved lansering av Mercedes nye Sprinter. Men også Euro 6-motorer og øket komfort.

Publisert

KASSEKONGE: Siden debuten i 1995 har Mercedes store kassebil markert seg som en av markedets meste populære varebiler.

Det gjelder både i Europa og ikke minst her i Norge, hvor bilen rett og slett og brutalt dominerer sitt segment.

Nå er altså tredje generasjon Sprinter avduket, og listen med nyvinninger er stor.

Ikke mindre enn fem nye sikkerhetssystemer er på plass, hvorav flere gjør sin debut i dette segmentet.

De tre elektroniske hjelpesystemene som debuterer på varebil er «Crosswind Assist», «Collision Prevention Assist» og «Blind Spot Assist».

Eller om vi skal prøve på norsk: Sidevindsassistent, kollisjonsavverger og blindsoneassistent.

Les mer om sikkerhetssystemene her.

Av disse tre er det imidlertid kun «Crosswind Assist» som er standardutstyr. De øvrige er tilleggsutsty. Det gjelder også lyssystemet «Highbeam Assist» og filskiftvarsleren «Lane Keeping Assist».

Diesel og bensin
Nye Sprinter kommer med 4-sylindrede og 6-sylindrede dieselmotorer med ytelser fra 95 hestekrefter til 190 hestekrefter. Mye som i dag altså.

Den store forskjellen er at samtlige motorer allerede nå tilfredsstiller Euro 6-kravene til utslipp – i gooood tid.

For varebiler og personbiler trår kravene til Euro 6 etter det vi forstår først i kraft fra september 2015. Men det betyr på den annen side at også denne gruppen bileiere snart vil komme til å få et nærmere forhold til AdBlue.

I det minste på dieselbiler. Sprinter kommer imidlertid også nå med en 1.8-liters turbo bensinmotor med 156 hestekrefter. Kan det blir trendy med bensinmotorer i varebiler igjen, mon tro?

I nye Sprinter gir Mercedes valget mellom 6-trinns manuell girkasse, eller en 7-trinns automatkasse.

Mercedes skryter videre av et rekordlavt forbruk i dette segmentet, med 0,63 liter per mil som laveste nivå.

Lavt profil, økt komfort
I følge Mercedes vil det lavere chassiset også gi bilen bedre kjøreegenskaper, dessuten redusert luftmotstand – og ikke minst skal det være lettere å laste inn og ut av bilen.

Utvendig har det ikke skjedd voldsomt mye, men fronten på bilen har blitt noe mer moderne og både lykter og grill har mye likhetstrekk med nye E-Klasse.

Komfort er selvsagt viktig i en Mercedes. Nye seter, et tykkere ratt for bedre grep, og en redesignet girkule skal bidra til å øke komforten.

Bilen kan bestilles fra juni og de første leveringer ventes fra september.

Les førsteinntrykket av nye Sprinter i førstkommende YrkesBil

Powered by Labrador CMS