NBFs Stig M. Nilsen.





NBFs Per Ragnar Johansen



NLFs Geir A. Mo





ASKOs Svein Sollie





MANs Pål Bergstad

VBGs Hans Otto Westli

Vegdirektoratets Karin Søhoel



Børre Johansen fra Østfold Kollektivtrafikk

Konsernsjef Arne Veggland i Nettbuss



MANs Bård L. Stenberg



NHO Transports Terje Sunnfjord

NBS Tor Simonsen





Innleder til seksjon om ledelsesutfordringer for bransjen: Tor I. Berge, Interforum Partners

Kraftmarkering fra bilbransjeforbundet

I går var kremen av leverandørsektoren til transportbransjen samlet til pow-wow på Gardermoen. En dristig bred agenda ble elegant hanket inn av profilerte innledere og saftig tale..

Publisert

EKSKLUSIVT: Deltagerlisten på NBFs nyttekjøretøykonferanse var ikke veldig lang, under 100 stykker.

Til gjengjeld var det en eksklusiv forsamling:
* En tilnærmet komplett palett toppsjefer fra lastebil- og bussbilimportørene.
* Solid og landsdekkende spredning av tungbilforhandlertopper.
* Verkstedsjefer i og utenfor de merketilknyttede kjedene.
* Ledelsen i de mest fremoverlente påbyggerbedriftene i Norge

- Jeg tror ikke jeg i mine 20 år i bransjen har opplevd så mange beslutningstagere fra bransjen i samme sal, innledet NBFs Per Ragnar Johansen.

Som forrige toppsjef i Volvo Norge, nå primus motor i NBFs nyttekjøretøysatsing, har han både tyngde bak observasjonen og grunn til å glede seg over resultatet.

På innledersiden fant vi blant annet størrelser som adm. dir. i lastebileierforbundet, konsernansvarlig for transport i Asko (største privateide «transportør» i Norge), ledelse fra kjøretøysektoren i Vegdirektoratet, konsernsjef for Skandinavias nest største busskonsern, ledelse for påbyggergruppen i Norsk Industri med flere.

Klare meldinger

Både NLF-sjef Geir A. Mo, Asko-direktør Svein Sollie, og konsernsjef Arne Veggeland i Nettbuss ga forsamlingen flere saftige meldinger under punktet «Forventninger til leverandørene».

- Bilene og bussene må fungere. Service og reparasjoner må skje raskt, tordnet alle tre hver for seg. Underforstått at det ikke er godt nok i dag.

Spesielt Veggeland i Nettbuss sendte bussbransjen en klar melding:

- Når bussene er levert, da må de fungere. Det gjør de IKKE i dag. Hadde flybransjen holdt samme standard, hadde det ikke lettet ett eneste fly.

- Leverandører som ikke kan levere det siste i miljøteknologi, kan bare glemme å levere til Asko, understreket Svein Sollie.

Og om Asko er store i dag, er planene om vekst og oppkjøp så omfattende at det er god grunn til å lytte nøye, enten man er leverandør eller transportør.

- Bransjen må bli mye flinkere til å selge de rette bilene til transportørene, var blant mange enkle, men viktige punkter fra Geir A. Mo. Og som selvsagt var på hugget om at også leverandørsektoren må engasjere seg i kabotasje.

- Kabotasjeproblematikken er felles sak. Faller norske transportører vekk, har dere ingenting å leve av.

I den saken møtte han gehør. NBF lover å komme med kabotasjeinnspill.

Busskrangel

Av de 7-8 spennende emnene for dagen, var det interessant nok likevel buss og anbudssystemet som skapte høyest temperatur og engasjement i salen

Et panel bestående av de tre hjørnene i problemtrekanten fylkeskommunalt kollktivtrafikkselskap (Børre Johnsen, Østfold), bussoperatør (Arne Veggeland i Nettbuss) og bussleverandør (Bård Stenberg, MAN) ble ledet til debatt av Terje Sunnfjord fra NHO Transport.

Sammen klarte de å vise utallige eksempler på idiotien i dagens system. Norge har i dag 19 fylker og i praksis 19 busstandarder, hvor busser derfor ikke kan settes i drift i andre fylker enn der de startet sitt liv. Det gir store svinn i alle ledd.

Det kanskje viktigste var hvordan debatten avklarte rollefordelingen og behovene til de tre partene.

Men det aller viktigste spørsmålet, stilt av Volvos Svenn Åge Løkken, ble dessverre dundrende uavklart: - Hva gjør vi så?

Ikke bare ettermarked

Norges Bilbransjeforbund organiserer drøyt 1200 bilforhandlere og verksteder i Norge. Totalt representerer de en omsetning på rundt 100 milliarder kroner årlig.

Forbundet driver strategisk bransjearbeid for rammebetingelser, rekruttering av fagfolk, bedring av omdømme, å utvikle kompetanse på flere plan med mye mer.

Medlemmene fra tungsektoren utgjør rundt 15 prosent, men antagelig er sektoren viktigere for totalen enn de 15 prosentene tilsier.

Blant annet derfor har NBF under «nye» sjefen Stig Morten Nilsen intensivert arbeidet mot nyttekjøretøy i det siste.

Av en rekke konkrete saker forbundet jobber med, inkludert å være en vesentlig høringsinstans og informasjonskanal i forbindelse med det mye omtalte nye PKK-regelverket, er arbeidet for å forbedre prosessen ved godkjenning og registrering av lastebiler ett av de tyngste og mest interessante.

Pål Bergstad fra MAN synlig gjorde hvordan man i Norge i dag bruker rundt 4500 til 5000 dagsverk bare for å få registrert de lastebilene og bussene som selges i Norge.

- Det tar i gjennomsnitt en arbeidsdag å få registrert hver eneste bil, påpekte Bergstad. Med en bedre prosess bør det være mulig å komme ned på 25-30 % av denne tidsbruken. Det er store penger!

Ettersom det på tungbilsiden er stor overlapp av importør og forhandler/verksted, har det vært naturlig å rekruttere fra importørsiden også.

NBF har ganske enkelt tatt mål av seg til å samle tungbilaktørene fra importører via forhandler til påbygg under sin paraply.

I den sammenheng ble nok gårsdagens NBF nyttekjøretøykonferanse en solid stein i den nye grunnmuren for dette arbeidet.

Les mer om de mange enkeltsakene i kommende YrkesBil.

Powered by Labrador CMS