10 til 22 tonn øker

Antall registrerte biler i 2013 ligger nå tett oppunder 2012. De mellomstore bilene øker i popularitet. Og Scania er året bulldoser.

Publisert

NÆRINGSLIV: Når vi nå nærmer oss halvårsoppsummeringen med stormskritt, er det bare å slå fast at Scania dominerer lastebilnorge så langt i år.

I følge Opplysningsrådet for veitrafikken, øker østsvenskene med 6,1 prosent målt mot samme periode 2012. Per 17. juni har Scania registrert 691 biler.

Og det skjer i et totalmarked over 3,5 tonn, alt inkludert, som går tilbake 2,9 prosent. Tallet gjelder per halvkjørt juni

Tar vi klassen over 16 tonn separat – og det er bare i dette segmentet Scania leverer biler i – er markedsandelen nå 40 prosent.

Vekst i midtsegmentet

Generelt ligger altså lastebilåret 2013, etter en litt trang start, nå tett oppunder nivået for 2012.

Og for å gjenta dette: I tillegg spår nesten alle bransjefolk en «interessant» avslutning på året, med potensielt storsalg av Euro 5-biler

Sammenlikner vi de forskjellige vektklassene, ser vi at det dessuten vokser friskt i de mellomste vektklassene.

Dette kan være verd å merke seg, ettersom det står i kontrast til flere i bransjen har varslet tro på polarisering i bilparken. Det vil si mot flere store og flere små, men hvor midtsegmentene faller ut.

Slik ser utviklingen i segmentene (eks. bobiler) ut per 1. juni 2013:

  • 3,5-7,5 tonn: Minus 0,8 prosent
  • 7,5-10 tonn: Minus 1,2 prosent
  • 10-16 tonn: Pluss 21,1 prosent
  • 16-22 tonn: Pluss 10,1 prosent
  • > 22 tonn: Minus 5,6 prosent

Merken som gasser og bremser

Scania øker altså kraftig. Og det er den vestesvenske erkerivalen Volvo som har tapt mest så langt i år. Med 558 biler totalt, ligger de nå 15,6 prosent bak fjorårets tall.

Men også tredjeplasserte Mercedes bremser fortsatt. Nøyaktig 300 biler per siste telling er 15,3 prosent under 2012-nivå.

Heller ikke MAN har helt klart å følge opp sin gode start på året. Med 204 biler ligger de 2,4 prosent bak 2012. I klassene 7,5 til 10 og 10 til 16 tonn har imidlertid MAN etablert seg som markedsledere i år.

Av de tre minste merkene, er det DAF som imponerer meste. Per 17. juni ligger merket med totalt 89 biler nesten 60 prosent over 2012-tallene.

Det er riktignok ikke godt nok til å true de fire store i markedsandeler, men tilstrekkelig til å distansere seg fra Iveco og Renault

Powered by Labrador CMS