-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
10 til 22 tonn øker
Antall registrerte biler i 2013 ligger nå tett oppunder 2012. De mellomstore bilene øker i popularitet. Og Scania er året bulldoser.
NÆRINGSLIV: Når vi nå nærmer oss halvårsoppsummeringen med stormskritt, er det bare å slå fast at Scania dominerer lastebilnorge så langt i år.
I følge Opplysningsrådet for veitrafikken, øker østsvenskene med 6,1 prosent målt mot samme periode 2012. Per 17. juni har Scania registrert 691 biler.
Og det skjer i et totalmarked over 3,5 tonn, alt inkludert, som går tilbake 2,9 prosent. Tallet gjelder per halvkjørt juni
Tar vi klassen over 16 tonn separat – og det er bare i dette segmentet Scania leverer biler i – er markedsandelen nå 40 prosent.
Vekst i midtsegmentet
Generelt ligger altså lastebilåret 2013, etter en litt trang start, nå tett oppunder nivået for 2012.
Og for å gjenta dette: I tillegg spår nesten alle bransjefolk en «interessant» avslutning på året, med potensielt storsalg av Euro 5-biler
Sammenlikner vi de forskjellige vektklassene, ser vi at det dessuten vokser friskt i de mellomste vektklassene.
Dette kan være verd å merke seg, ettersom det står i kontrast til flere i bransjen har varslet tro på polarisering i bilparken. Det vil si mot flere store og flere små, men hvor midtsegmentene faller ut.
Slik ser utviklingen i segmentene (eks. bobiler) ut per 1. juni 2013:
- 3,5-7,5 tonn: Minus 0,8 prosent
- 7,5-10 tonn: Minus 1,2 prosent
- 10-16 tonn: Pluss 21,1 prosent
- 16-22 tonn: Pluss 10,1 prosent
- > 22 tonn: Minus 5,6 prosent
Merken som gasser og bremser
Scania øker altså kraftig. Og det er den vestesvenske erkerivalen Volvo som har tapt mest så langt i år. Med 558 biler totalt, ligger de nå 15,6 prosent bak fjorårets tall.
Men også tredjeplasserte Mercedes bremser fortsatt. Nøyaktig 300 biler per siste telling er 15,3 prosent under 2012-nivå.
Heller ikke MAN har helt klart å følge opp sin gode start på året. Med 204 biler ligger de 2,4 prosent bak 2012. I klassene 7,5 til 10 og 10 til 16 tonn har imidlertid MAN etablert seg som markedsledere i år.
Av de tre minste merkene, er det DAF som imponerer meste. Per 17. juni ligger merket med totalt 89 biler nesten 60 prosent over 2012-tallene.
Det er riktignok ikke godt nok til å true de fire store i markedsandeler, men tilstrekkelig til å distansere seg fra Iveco og Renault