Volvo vel i sommermål

Nye FHer har mer eller mindre tapetsert Norge de siste ukene. YrkesBil var med på sjarmøretappen hjem over Dovrefjell.

Publisert

MARKEDSFØRING: Å selge lastebiler, busser (og varebiler) er en krevende idrett, og spesielt i gode tider.

Når kunden har mer enn nok med å få tatt unna det daglige arbeidet, da nytter det ikke å sitte i sitt showroom og lure på hvorfor ikke kunden dukker opp der også.

Derfor er «caravanetrikset» greit å ha: Man tar ganske enkelt med seg hele showet ut til kundene i stedet.

Og det er få ting som har utløser såpass høy salgssannsynlighet som en en-til-en-samtale med kunden mens han prøvekjører en ny bil.

Ikke rart da at caravane- og infosjef Torstein Magelssen er strålende fornøyd med å ha overgått antall budsjetterte prøvekjøringer med hele 30 prosent.

Målet før start var å få 2500 kunder bak rattet. Totalt resulterte altså årets Volvo-caravane hele 3200 prøvekjøringer.

I år startet opplegget i Drammen 3. april og endte i Alta 20. juni. Da hadde de 10 bilene i kortesjen besøkt 57 steder rundt i Norge.

Alene de fem nye FHene (3 FHer, to 2 FH16) med på turen hadde samlet kjørt 87.000 km med prøvekjøring.

- For oss har opplegget vært en fantastisk suksess, oppsummerer Magelssen. Og det har gått uten et eneste uhell.

Men man slutter selvsagt ikke i Alta. Prikken over i-en for bilene ble en firedagers seiersferd med innbudte sjåfører ned gjennom Norge på E6. Og de som tror at E6 er en motorvei Norge på langs, de bør helst tro om igjen.

Da YrkesBil møtte forsamlingen på Oppdal før siste etappe, haglet det med røverhistorier fra våre nordlige fylker.

I Norge er det for øvrig få, om noen, som har like tunge caravanetradisjoner som nettopp Volvo Norge. Det er en sann fryd å være på tur med folk som Volvo-legende Gunnar Mykland og Arild W. (nå i Volvo-pels).

Selv hadde jeg dessuten stor glede av å få drøyt 40 mil bak rattet i nye FH, fordelt på 2 FH 54 er og 2 FH16 750er ned til Oslo.

De er alle supre kjøremaskiner, både med og uten IFS uavhengig forstilling. Som tidligere rapportert er den nye konvensjonelle forakselen faktisk vel så imponerende som den uavhengige.

Og en klar preferanse jeg oppdaget for min egen del: Bil med henger er særdeles mye mer komfortabelt å kjøre enn trekkvogn og tralle.

Aller størst kjøreglede fant jeg bak rattet i nye FH16 750 fullastet som 22 meters tømmerbil. Det er gromme saker!

NB! Har du gått glipp av caravanen så langt, kjører Volvo en bonusdag torsdag denne uken, 27. juni, på Furuset-anlegget i Oslo.

Du finner vedlagt en liten bildesmakebit fra returen. PS! Og om du lurer på hva mopeden gjorde på maskinhengeren (bildekarusell), så er det en tung motorsykkel, da. Redaksjonen hadde en Honda CBR600RR 2013 på test samtidig. Maks moment på 1000 eller 10000 omdreininger = moro begge deler.

Powered by Labrador CMS