Volvo jobber med innhentingen

For andre måned på rad tar Volvo tilbake store jafs av andelene Scania stakk av med før sommeren. Kan FH-effekten holde helt inn?

Publisert

NÆRINGSLIV: Det bare å slå fast at det blir en spennende høst for dem som er opptatt av markedsandeler. Det viser Opplysningsrådet for Veitrafikken, som har summert registreringstallene etter andre tertial.

For selv om Scania var den ubestridte konge av første halvår og skaffet seg stor ledelse i klassen over 16 tonn, kan Volvo omsider se effekten av nye FH også i offisielle tall – ikke bare i ordreboken.

Volvo vs Scania
I juli registrerte Volvo 114 biler over 16 tonn, mot Scanias 97 biler. Og i august fikk Volvo ut 136 biler mot Scanias 86 biler.

Dermed er differansen nå redusert til Scanias totale 927 biler mot Volvos 854, altså 73 biler. Holder Volvo takten, kan de gå breakeven med Scania allerede i november.

MEN – det er vel ikke utenkelig at også Scania har noen ess i ermet. Ikke minst skal de som alle andre ha ut en god del Euro 5-biler før disse bannlyses av miljøhensyn.

Ser vi på totalmarkedet over 3,5 tonn, alt inkludert, går det tilbake 2,5 prosent. Dette inkluderer imidlertid en god del bobiler.

Trekker vi fra bobilene, er tallet for rene lastebiler en tilbakegang på 3,2 prosent i alle klasser, og 4,1 prosent om vi ser separat på det store segmentet over 16 tonn.

Vekst i mellomklassene
Generelt ligger altså lastebilåret 2013, etter en litt trang start, nå tett oppunder nivået for 2012. Og for å gjenta dette: I tillegg spår nesten alle bransjefolk en «interessant» avslutning på året, med potensielt storsalg av Euro 5-biler

Sammenlikner vi de forskjellige vektklassene hittil i år med samme periode 2012, ser vi at det dessuten at det fortsatt vokser friskt i de mellomste vektklassene.

Slik ser utviklingen i segmentene (eks. bobiler) ut per 1. september 2013:

  • 3,5-7,5 tonn: Minus 1,8 prosent
  • 7,5-10 tonn: Minus 10,4 prosent
  • 10-16 tonn: Pluss 26,7 prosent
  • 16-22 tonn: Pluss 10,6 prosent
  • > 22 tonn: Minus 6,1 prosent

Gasser og bremser
På merkestatistikken er det fortsatt tredjeplasserte Mercedes som lider mest i år. Det må være fortærende å ha de meste fremtidsrettede og miljøvennlige produktene på markedet, men å bli straffet fordi lovverket ikek krever denne teknologien ennå.

Heller ikke MAN har helt klart å følge opp sin gode start på året. Med 290 biler ligger de 2,7 prosent bak 2012. Men i klassene 7,5-10 og 10-16 tonn har MAN etablert seg som markedsleder i år.

Av de tre minste merkene, er det DAF som imponerer mest. Per 1. september ligger merket med sine totalt 37 prosent over 2012 – dog med en svak utvikling siste måned.

Og dermed har de sluppet Iveco svært tett innpå seg når man teller alle biler, med 116 foran 114. Forskjellen er at Iveco er sterkest på de små, DAF sterkest på de store.

Renault kan også notere fin framgang, men uten at de dermed truer noen.

SE KOMPLETTE TABELLER I YRKESBILS SEPTEMBERUTGAVE

Powered by Labrador CMS