-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Strøm til tusen varebiler
Kommende år skal det selges 1000 elektriske Peugeot Partner i Norge. Vi har kjørt nykommeren som skal være på plass i oktober/november.
VAREBIL: Det kommende året vil gi oss flere elektrisk drevne varebiler på markedet. Peugeot og Nissan er blant produsentene som straks er klare med nye produkter.
Men først ute er Peugeot, som leverer de første elektrisk drevne Partnere til norske kunder i løpet av oktober/november. Vi har kjørt nettopp kjørt en prototyp av bilen.
Serieproduksjonen kommer i gang i disse dager, og blant de 1000 bilene som kommer til Norge i løpet av de første året, vil brorparten gå til Posten.
Oslo kommune og Bergen kommuner er også store kunder for importøren.
Arbeidsplassen
Arbeidsplassen i denne varebilen – altså de omgivelser som sjåføren setter seg inn i hver dag – er nesten identisk med hva du finner i en hvilken som helst dieseldrevet Partner. Bortsett fra på ett punkt. Her finner du ingen girspak, verken i gulvet eller på rattet.
Bilen har trinnløs automat, og girvelgeren er rett og slett en liten knott, et lite ratt på størrelse med en snuseske, på dashbordet til høyre for rattet. Her velger du oversiktlig og kjapt mellom Park, Revers, Nøytral og Drive. Her slipper du å irritere deg over slarkete girskift, for å si det sånn.
Førersetet er høyderegulerbart, mens rattet kan justeres i både høyde og lengde. Vår prøvebil har plass til tre, og ryggen på midtsetet kan legges ned slik at det danner et bord.
To skyvedører
Varerommet er utstyrt med seks solide surrekroker. Det er innvendig kledning i nedre del av varerommet, opp til vindushøyde. Sidehengslede bakdører med 180 graders åpning gir full pallebredde bakfra. Skyvedør på høyre side hører til standardutstyret.
Vår prøvebil har skyvedør også på venstre side – en ren bonus når det gjelder adkomst til varerommet.
Kjøremessig skiller el-bilen seg lite fra en dieseldrevet utgave, bortsett fra fraværet av motorlyd. Dreiemomentet ligger midt mellom hva du har til rådighet i 75- og 90-hk HDi-motorene. Ettersom elektromotoren gir fullt moment fra null, kan man ikke klage på akselerasjonen.
Vi har kjørt bilen i utgave L1, som har et varerom som rommer 3,3 kubikkmeter og en maksimal nyttelast på 620 kg. Bilen leveres også i utgave L2 som rommer 3,7 kubikk, men hvor nyttelasten er ca 80 kg lavere.
Tilleggsprisen på vår prøvebil skyldes navigasjonssystemet, hvor skjermen er plassert høyt oppe på midtkonsollen. LED-kjørelys vil komme en gang på nyåret.
Og rekkeviddespøkelset?
Rekkeviddefrykt er et kjent begrep for eiere av elektriske biler. Frykten for uforutsette ting underveis slik at man ikke har nok strøm til å komme frem.
Når vi her snakker om elektriske varebiler, handler det ikke «bare» om å komme frem dit vi skal – det handler om å rekke frem og tilbake for å gjøre en jobb. Har bilen kortere rekkevidde enn forventet, går det både på bekostning av oppdragsgiverens lønnsomhet og sjåførens lønn. Derfor er det viktige spørsmålet: Hvor lang rekkevidde har Partner Full Electric?
Svaret må deles i to – minst. Den teoretiske rekkevidden, målt etter den såkalte NEDC-normen, er 170 kilometer. I praksis i norsk hverdag ligger rekkevidden innenfor så vidt brede rammer som mellom 85 og 120 kilometer. Rekkevidden er nemlig avhengig av strømforbrukere som radio, klimaanlegg og lys, og ikke minst vær, føre og utetemperatur.
Sjef for flåtesalg hos Peugeot Norge, Per Netland, gir oss et eksempel på rekkevidde fra den praktiske hverdag:
- Posten, som er en av de kommende store kundene våre på elektrisk Partner, har hatt en bil på prøve. På en lading kjørte den en strekning på 65 kilometer.
Isolert sett ikke så imponerende, før Netland legger til: – På denne strekningen hadde de omtrent 200 start og stopp underveis.
FAKTA Peugeot Partner Full Electric L1
Motorytelse: 49 kW/67 hk. To litium-ion-batterier med kapasitet 22,5 kWh.
Moment: 200 Nm.
Maks. hastighet: 110 km/t.
Maks. rekkevidde: 170 km NEDC-norm.
Lengde/bredde/høyde: 438/211/181 cm.
Akselavstand: 272 cm.
Dekk: Michelin Agilis 51, 195/70 R15 C.
Ladetid: 7-15 timer via ladekabel med 8-14 A autoswitch.
Pris basis: kr. 241.000.
Pris som prøvekjørt: kr. 249.900.