Slakk vare-september

Også septembersalget endte mer enn 10 prosent under fjoråret. Mellomstore kassebiler er lyspunktet som holder liv i varebilsektoren

Publisert

STATISTIKK: Det er ikke så mye å bli begeistret for når man leser septembertallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Etter flere slakke måneder ligger varebilsalget i klasse 2 nå samlet 5,8 prosent under 2012-nivå. (Eller 3,9 prosent, da, om man foretrekker å ta med likbiler, klasse 1 og campingbiler i varebiloversikten).

MPV og SUV blør
Også i september er det MPV- og SUV-klassene som blør mest, begge med rundt 40 prosent.

Til og med totalt dominerende VW Touran måtte tåle tilbakegang i september, selv om bilen som den ene av to i klassen totalt ligger foran sine egne fjorårstall. Den andre med fremgang er overraskende nok Mercedes R-klasse.

Toyota Land Cruiser leder fortsatt rimelig komfortabelt i SUV-segmentet, med over 40 prosent segmentandel. Men det er verdt å merke at i september fikk Mitsubishi Pajero igjen virkelig opp farten og doblet månedstallene fra i fjor. Dermed er Pajero nå nesten på høyde med 2012 også i totalt antall.

Generelt er antall salgbare modeller i SUV-segmentet nå halvert og vel så det. Mens det i 2012 var registrert 18 forskjellige SUV-modeller med grønne silter, er vi nå nede på 7 modeller. Foruten de to nevnte er det også Jeep Wrangler, Land Rover Disco, Nissan Pathfinder, Kia Sorento og Dodge Durango.

DU FINNER KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER I YRKESBIL NR 10!

Pickup på avtagende
Så langt i år har pickupsegmentet vært det mest lukrative, i det minst for de fire største leverandørene. Men i september viser også denne klassen tegn på metning, med et månedstall som ligger 12-13 prosent under 2012.

Uansett skal Toyota ha kred for at klassikeren Hilux tilsynelatende holder god avstand til utfordreren VW Amarok, med 738 mot 675 biler. MEN – dette gjelder som klasse 2-biler. Tar vi med varebil klasse 1-bilene (hvite skilt og avgifter) er racet betydelig tettere, med 759 mot 723 biler. Og hele differansen har Toyota solgt i september.

Som tidligere bemerket: Her blir det nok kamp til og med nyttårsaften.

«Hiace-klassen»
Det er altså de klassiske mellomstore varebilene som ser ut til å redde varebilåret 2013 – ved å holde stand målt mot 2012. I øyeblikket ligger segmentet på 6632 biler mot 6600 biler på samme tid i fjor. Simple 32 biler foran altså.

Men i oppstillingen er det verdt å merke at i fjor hadde Toyota Hiace nesten 1000 av disse bilene – i år ingen av dem. Hvor har kundene gått? Det er egentlig nå ganske lett å fordele:

VW Transporter har fått ca 450.
Ford Transit Custom ca 300.
Toyota Proace ca 220
Mercedes-Benz Vito ca 80
Peugeot Expert ca 50
Citroen Jumpy ca 50

De som er kjappe i hoderegning ser at dette blir over tusen biler, men det er ganske enkelt fordi modeller som Opel Vivaro, Fiat Scudo, Hyundai H-1, Renault Trafic og Nissan Primastar også har tapt andeler i segmentet.

DU FINNER KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER I YRKESBIL NR 10!

Og lederen? Volkswagen Transporter øker med 26,6 prosent bare i september, og er suveren markedsleder med 3 ganger så mange solgte biler som neste modell på listen, med totalt 46,2 prosent segmentandel.

Slik gjør merkene det
VW Nyttekjøretøy er soleklar markedsleder, fortsatt med råsterke 36 prosent. Og fortsatt er det Mercedes som imponerer med kraftigst fremgang. Etter september ligger stjernemerket 38 prosent foran egne 2012-tall, og har en foreløpig klar 2. plass med 154 biler over nærmeste konkurrent.

Og det nå Peugeot, som igjen har bremset seg forbi Ford og inntatt 3. plass på oversikten (begge ligger 6,8 prosent bak sine 2012-tall). Men med bare 13 bilers forsprang kan de ikke ta bronse for gitt ennå. Det Ford lider av i øyeblikket er imidlertid utgående Transit Connect, og selv om nye Connect straks lanseres, kommer den antagelig ikke i tide til å gjøre forskjell i 2013.

På femteplass har Citroen pen utvikling både i september og for 2013 totalt. Spranget opp til fjerdeplassen kan nok likevel bli litt langt – eller?

Toyota ruger på sjetteplass, med en ennå uforløst ny Proace. Totalt 224 biler på tre måneder er egentlig ganske bra, men ikke i takt med Toyotas uttalte ambisjon.

Caddyklassen, det klart største segmentet, er i fortsatt tilbakegang. Citroen Berlingo på andreplass har fortsatt best modellutvikling, som eneste modell med reell økning. Men Peugeot Partner ligger rett bak. Ford Connect taper nå imidlertid kraftig terreng, og fortsetter utviklingen går nye Mercedes Citan forbi allerede i oktober.

Store kassebiler hadde åpenbart et ekstra godt år i 2012, for nå forsterkes tilbakegangen. Etter september 2013 ligger klassen akkumulert 12,6 prosent bak, men med tilnærmet uforandret styrkeforhold mellom modellene.

Elektrisk og 4x4. El-varebilene lar fortsatt vente på seg, kun 2 registrerte også i september. Og den totale 4x4-andelen fortsetter å synke. Peugeot har imidlertid suksess og kraftig prosentvis økning på sine Expert og Partner-modeller, hhv. 110 og 80 prosent økning i 4x4-utgaver. Det er likevel laaangt frem til 4x4-kongene Transporter, Caddy og Vito (i den rekkefølgen).

DU FINNER KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER I YRKESBIL NR 10!

Powered by Labrador CMS