Snek seg på verden største bussmesse

BILLETT? YrkesBil har tatt en sniktitt i Busworld-kulissene. Messen åpner på fredag. Stikksag er: Elektrisk! (buzz, ass).

Publisert

KORTRIJK, BELGIA: Moderutgaven av Busworld, Kortrijk-messen, arrangeres kun annet hvert år. Da står også verdenspremierene i kø.

(For ordens skyld. Oppslagsbildet er av en 23 meter Van Hool dobbelt-ledd-buss, hybriddrevne Exqui.City, som nettopp har vunnet et utall gjeve priser av fagfolket bak Busworld, blant annet ECW Grand Award Bus 2013. Noe for Oslo?)

I år er det i aller høyeste grad buzz i sentrum inne i messehallene. Jeg tviler på at verden før har sett så mange elektriske bussmerker samlet på 60.000 kvadratmeter tidligere. Både stemningen og bussene er elektrisk.

Men som sagt først fredag, med prewiev for journalister i morgen. YrkesBil har dog sluppet under radaren (og fått sagspon i nesen).

Så bare et lite varsel før du begynner å kikke på bildene: Akkurat nå ser dette ut som en blanding av en større Maxbo-avdeling og tidenes dårligst organiserte bussparkering.

Og det er egentlig litt finurlig. Jeg har vært på de fleste større messer med hjul i Europa. Fra enhjulssykkelmesser og ATV-messer i Frankrike, via italienske motorsykkelmesser hvor utstillingen ikke er tilnærmet ferdig når de skur den ned en gang. Og oppover til det tyske presisjonsshowet for lastebiler i IAA Hannover.

Men aldri har jeg vært borti maken til avslappet, familiær tone som under riggingen (og forsøkene på innledende pressekonferanser) som på Busworld. Masse faglige forbindelser, men verken en pressepisk eller securitymann i sikte. Herlig. Men underlig, bransjens størrelse tatt i betraktning.

Ikke hørt om Busworld? Det er verdens største av sitt slag, og du finner i år 390 utstillere fra 25 land, hvorav 70 genuine bussbyggere. Det er ganske enkelt langt flere bussmerker her enn jeg noen gang har hørt om.

Messen i Kortrijk har aner tilbake til tidlig 70-tallet. Siden den gang har Busworld i Kortrijk vokst til å bli den klart ledende bussarenaen i verden. Og man finner nå en rekke regionale Busworld-avleggere rundt i verden, skåret over samme lest. Det globale bussmarkedet er fortsatt såpass diverst og splittet i verden, at det knapt er mulig eller relevant å belyse alt like godt i en setting.

Så hva opptar de høye damer og herrer i bussbransjen akkurat nå? For de globale aktørene er det spennende og relativt lyse tider for tiden.

Store menneskemengder i Asia og Sør-Amerika, spesielt India og Kina, løftes i disse tider inn det selv vi her Europa vil anerkjenne som en moderne busstidsalder. Og de store volumene innebærer stor innsats og ditto penger.

Europa er en helt annen skål. Det har sett råttent ut lenge, på tross av en lenge varslet kollektivvekst. Årsaken ligger i stor grad i finanskrisen, som også struper offentlige budsjetter fra å investere.

Men det er konsolidering i bunn og et visst lys i tunnelen nå. Russland har lenge gjort seg stadig mer interessant som marked, men det ventes forsiktig lysning jevnt spredd over hele Europa. Et klart tegn er bussfabrikker som igjen går for full kapasitet – og sågar gjenåpning av stengte fabrikker.

Så har vi teknologien da. Elektriske busser er definitivt noe som kan pirre norsk offentlighet, kraftnasjon som vi er, og det siste halvåret realt opphisset over privatbilen fra Tesla.

Og det er helt klart kraftig trøkk på elektriske busser fra svært mange tunge aktører her på messen. Selv om det er de mellomstore og fremmadstormende merkene, fra Solaris og SOR, via BYD og VDL, som ivrigst bruker anledningen til å markere seg.

I dag er det kort sagt fullt mulig å kjøpe gode nøkkelferdige elektriske busser til de fleste formål i Sentral-Europa og Asia. Det det fortsatt står spørsmålstegn bak er:

* prisen, ikke minst TCO?
* infrastrukturløsninger, lading?
* og fungerer det fortsatt i kalde, kuperte Skandinavia?

Det er nok langt frem til at busspassasjerer flest opplever elektriske busser som hverdagslig. Det er også årsaken til at de tunge aktørene i Europa, fra Daimler og ned via Volvo, MAN, Scania og resten for det meste konsentrerer seg om forskjellige varianter av hybridteknologi.

Og ikke minst å markedsføre at Euro 6-motorene nå er på plass, klar til lovkravet som trer i kraft fra 2014. Dieselmotoren forblir dominerende innen bussfremdrift lenge ennå, enten man vil eller ei.

For Euro 6 har tross alt kostet produsentene enorme pengesummer og energi de gjerne vil har skryt og betalt for. Når det er sagt er også det lokale utslippsnivået på dieselmotorer nå nede på et nivå det virkelig er grunn til å skryte av.

Men det kanskje mest påfallende etter en snikerunde i Kortrijk-hallene før Busworld starter, i det minste fra et norsk og nordisk perspektiv, er fraværet av promotion av gassbusser. Som det ruller så mange av rundt i Norge nå. Er vi kommet helt i utakt med verden?

Du finner mye mer om Busworld og status på bussteknologi i YrkesBil nr 11.

Powered by Labrador CMS