-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nyansvarlige politikere i ilden
Den store Transport og Logistikk-konferansen er i gang på Gardermoen. Transportfag står i sentrum, men denne gang er det størst temperatur rundt politikk.
NÆRINGSLIV: Det er besøk fra både høyt på strå og brede sirkler under denne 54. utgave av Transport & Logistikk. Det gjelder både podiene og i salene.
På bildet: Nyslått statssekretær Bård Hoksrud, FrP mot Aps Ingvild Kjerkol og ordstyrer Aslak Bonde.
Ministre og sektordirektører og utredere og analytikere mingler i korridorene mellom de fem salene hvor like interessante sesjoner pågår samtidig. Her er det bare å velge tema fra øverste hylle.
I følge arrangørene deltar 800 sentrale beslutningstagere fra alle de forskjellige innfallsvinkler til transportbransjene.
På undertegnede virker imidlertid innslaget av lastebilfolket noe beskjedent i år. De er i så fall underlig, for få steder er det mulig å hente viktige signaler om tiden som kommer og direkte forretningsmuligheter enn her.
Dagens gladnyhet kan man nok tilskrive analyser fra Jarand Rystad i Rystad Energy. Med ganske overveldende datagrunnlag i bunn mente han å kunne slå faste en heftig investeringsvekst i oljeindustrien i årene som kommer – med tilhørende voldsomme transportbehov. Men hvor tyngdepunktet for aktivitetene ville flytte seg et godt hakk nordover.
Dagens minst lystige utgangspunkt er det grunn til å si at jernbanedirektør Elisabeth Enger stilte med. Næringslivets tillit til jernbanen er på et lavmål, og selv ikke de varslede økte bevilgningene ser ut til å bedre utsiktene noe særlig med det nærmeste.
På vegne av lastebilbransjen var imidlertid NLF-direktør Geir A. Mo slagfast til stede. Mo gjorde i dag en knallsterk jobb både som innleder i temaseksjon om fylkesveiene og i direkte kabotasjeduell med NHO Logistikk og Transport-direktør Tom Rune Nilsen.
Skal vi tolke duellen, ser det ut til at det underlige dype skillet som har oppstått mellom disse organisasjonen med nærliggende interesser fortsetter å være dypt.
Under tema «Forfallet på fylkesveiene – infrastrukturen etter forvaltningsreformen» var det imidlertid et annet fenomen som gjorde seg gjeldende: Opposisjonspolitikk som brått måtte trekke i ansvarlighetsantrekket.
Nyslått statssekretær Bård Hoksrud FrP gjorde likevel en etter forholdende lovende figur i panelet mot Aps gode Ingvild Kjerkol og pisket av ordstyrer Aslak Bonde. Selv med noe velmente sleivspark fra gamlesjefen Geir A. Mo.
Konferansen går over to dager. Fag står fortsatt i sentrum, men i morgen er det nok mange som er spente på hva vår nye samferdselsminister lover blant sine egne.