Flexi-Van fra Buddy

Buddy lever. Nye biler bygges og de gamle får service. Og her kommer forslag til en lekker pickup-utgave, ideell for distribusjon i trange bygater.

Publisert

NORSK: Ett år etter at Buddy gikk konkurs i oktober 2011, kjøpte Jan Petter Skram, sammen med noen andre investorer, boet tilbake og fikk driften i gang igjen.

Skram har vært med Buddy fra den var dansk og het Kewet. Litt senere begynte man å produsere den lille bilen fra et beskjedent industrilokale på Myraløkka i Oslo. Og da det gikk mot slutten hadde dette utviklet seg til en topptung organisasjon med ganske fantastiske vyer og med opptil 50 ansatte.

Nå er de færre enn ti ansatte og driver meget mer nøkternt, helt klart med den filosofien og den kulturen Skram representerte da han var en av gründerne til denne delen av norsk bilindustri.

«Da vi satte i gang hadde vi to mål klart for oss», sier Skram nå, «Det første var å tjene penger fra dag en. Det andre var å holde liv i Buddy».

Begge målene er nådd, og vel så det. Penger startet man med å tjene ved å kjøpe opp utenlandske overskuddslager av andre elbiler som ikke var ukjente på det norske markedet.

Det kunne gjøres uten stor risiko, de fikk anledning til å kjøpe opp partier på ti og ti biler, og kjøpte ikke nye før gamle var solgt.

Dessuten kunne de handle med brukte Buddyer og gjøre service på biler fra den eksisterende Buddy-parken. Det finnes tross alt mer enn 1000 av dem. Og de kunne bruke sin kompetanse til å serve andre elbiler.

«Og fremdeles kommer folk og vil kjøpe en Buddy. Kanskje fordi de allerede har hatt en, og er blitt glad i den. Fordi de vet at den fyller et definert transportbehov. Eller simpelthen fordi de vet at de kan få den akkurat som de vil. Hvis de vil ha samme utvendige farger som på favorittlampeskjermen, så får de det», smiler Skram.

Men de bygger ikke biler for lager, nå er de fast bestilt før man starter på en ny liten batch.

Man skulle tro dette var nok å gjøre for 8 ansatte, men nei da. På fritiden tok de en rød bil, kuttet den bak B-stolpen, forlenget den «nok til at vi kunne bygge et plan med plass til en Euro-pall pluss to kasser danske bayere», og mekket til et slags karosseri bak der.

Planen er at dagens Buddy skal danne basis for en elektrisk distribusjonsbil og allerede den håndbygde protoypen som vi møtte på produksjonsgulvet på Økern nylig, kan presentere ganske mange gode argumenter.

Den lange akselavstanden, 2225 millimeter (opp fra 1550) gir for eksempel plass til en ekstra batteripakke som burde gi helt realistiske 15-20 mils rekkevidde. Den burde også gjøre det mulig å øke plassen i kupeen litt, slik at den virkelig tilfredsstiller kravene til en arbeidsplass.

Det er ingen grunn til å presisere fordelene med eldrift i sentrum. Dagens nye varebiler slipper i snitt ut 177 gram CO2 pr. km - personbilene er nede mot 118. Det er med andre ord mye viktigere å få byttet ut dagens dieselvarebiler med el-drevne.

For å vise hva som er mulig har Bård Eker, en av våre beste norske produktdesignere, blitt med på laget og har ladet en rekke renderinger som viser hvordan bilen vil kunne se ut med minimale retusjer, og hvilke spennende muligheter man har til varierte påbygg.

«Vi tror sterkt på denne ideen», sier Skram, «dette er et produkt det ikke finnes noen direkte konkurrent til». Men en ny, stor produksjonsorganisasjon ligger ikke i planene.

«Det å produsere i Norge har vist seg mer morsomt enn lønnsomt. Vi snakker tross alt om en av verdens mest konkurranseutsatte bransjer.

Derfor er utfordringen vår nå å finne en finansiell og industriell partner og et passende produksjonsland. Selv har vi ikke større ambisjoner enn å være produktutviklere, og deretter importør».

Du kan lese hele historien om den nye Buddy Flexi-Van som den er døpt, i den ferskeste utgaven av YrkesBil.

Powered by Labrador CMS