-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dagens gledes-kurve
De tre kurvene viser prisutviklingen de siste årene innen godstransport, sjøtransport og lufttransport. Og vinneren er?
PRISUTVIKLING: Jeg kjenner bare noen få som synes det er morsomt å dykke ned i Statistisk sentralbyrå (SSB) sine enorme tallkilder.
I blant produserer likevel SSB på eget initiativ forklaringer og sammenhenger som er så klare at de er til å juble for!
Godstransport på vei er i utgangspunktet en næring som i gjennomsnitt er preget av små marginer. Det vet vi.
Disse kurvene viser imidlertid en prisstabilitet og en utviklingsretning i for veitransport (grønn strek) som både sjøkapteiner (blå strek) og luftbaroner (oransje strek) vil misunne oss.
Den grønne yrkesbilkurven viser dermed en fin jevn stigning fra 2004 fram til slutten av 2008. Frem til utgangen av 2010 lå prisutviklingen flat, før den de siste tre årene igjen har steget jevnt og trutt.
I samme periode har imidlertid prisene på sjøtransport og lufttransport herjet opp og ned i indeksbildet som et par ville kaniner. (I oversikten er indeks 100 satt til år 2010).
Hovedtrenden for sjøtransport er klart negativ. Prisene ved utgangen av 2012 (kurven stopper der for sjøtransport) ser ut til å ligge nede på 2005-nivå.
For lufttransport med passasjerer synes prisene å svaie mellom 115 og 85 og tilbake innenfor relativt korte tidsrom.
Nå sier selvsagt ikke prisbildet alene noe om lønnsomheten, så lenge man ikke kobler det sammen med kostnadsutviklingen.
Men alle som driver næring med en horisont som strekker seg litt lenger enn nesen vet likevel å sette pris på stabilitet foran ustabilitet. Og det er nettopp det disse kurvene viser – at veitransportens kvinner og menn har større forutsigbarhet i hverdagen enn kolleger i bransjene til sjøs og i luften.
Nå lager for øvrig SSB også en kostnadsindeks for lastebiltransport.
Strekker vi denne indeksen over det samme tidsrommet, vil man oppdaget at kostnadskurven for det første er like stabil, men også at den dessuten har mer eller mindre identisk forløp som prisutviklingen.
Den mindre positive siden av dette er at næringen tilsynelatende ikke klarer å hente bedre marginer ut av markedet i dag enn den gjorde for 10 år siden.
Utviklingen i forholdet pris/kostnader de siste 12 månedene har dessuten vært svakt negativ. Mens prisutviklingen for godstransport på vei det siste året (3. kvartal 2012 til 3. kvartal 2013) har steget med 2,2 prosent, viser kostnadsindeksen i samme periode en økning på 4,2 prosent (se kurve under).
Innen for godstransport finnes det for øvrig også delindekser fordelt på forskjellige næringer/godstyper. Noen av dem må nødvendigvis ligger over gjennomsnittet, og SSB opplyser at prisene på transport av oljeprodukter økte mest, med hele 7,1 prosent, mens delindeksen for transport av stykkgods/containergods gikk opp 3,7 prosent.
God fredag
Haakon Førde, redaktør
haakon@bilforlaget.no