CO2-fritt i Tromsø

Posten Bring satser knallhardt på miljølederskap. Med en kolonne på 10 av totalt 91 nye elektriske Peugeot varebiler, ble deler av Tromsø-distribusjonen i går erklært som CO2-fri.

Publisert

TROMSØ: Det vil si, mellom Mortensnes og Fagereng blir det CO2-fritt. Og strengt tatt gjelder det vel kun distribusjon av brev og små pakker…

Er det nok til å ta i bruk powerpoint-tittelen «CO2-fri distribusjon i Tromsø» ennå?

Anyway; YrkesBil var i går på plass i Tromsø, på selveste Soldagen 21. januar. Her markerte Posten Bring en milepel i sin store miljøsatsing ved blant annet å ta i bruk 91 nye elektriske Peugeot Partnere i Norge.

Tøft klima og topografi
- CO2-reduksjon er et område vi jobber med på mange fronter, men elbiler utgjør faktisk en stor gevinst for posten, innleder terminalsjef Odd-Arne Nilsen i Posten i Tromsø.

- Derfor er det kjempeartig at vi får hovedtyngden av bilene som skal til region Nord her i Tromsø.

- Vi har en ambisjon, over tid selvsagt, å få til CO2-fri postdistribusjon i byen. De ti bilene vi får nå i første omgang reduserer alene utslippet med 48 tonn CO2 årlig.

Det er ingen liten tillitserklæring til moderne elbilteknologi Posten her viser. De elektriske varebilene fra Peugeot tas i bruk i det som må kalles et av Norges tøffeste klimaer med ditto topografi.

Ut på landet med dem
- At Posten bruker dem synliggjør selvsagt et stort potensial for våre vanlige varebilkunder også, sier varebilsjef Bjørn Solstad hos tradisjonsrike Teknisk Bureau i Tromsø, Peugeot-forhandleren som var vertskap for overrekkelsen.

- De færreste varebilene i distriktet i denne klassen kjører særlig lenger per dag enn 70-100 km. Når totaløkonomien på bilen nå er konkurransedyktig, blir dette en steike artig jobb å gå løs på.

Merk at Post-bilene heller ikke bare brukes i tettbebygde strøk. To-tre av bilene skal gå på Lyngseidet og i Ramsfjorden.

- Vi har biler der inne som tidligere måtte ta en ekstra tur, altså tomkjøring, til byen for å fylle diesel, påpeker Nilsen. - Det slipper vi nå…

Blant verdens strømledende
Hele 90 av de 91 elektriske Peugeot Partnerne Posten Bring tar i bruk i disse dager går med røde Posten-fager. De er også noenlunde jevnt rundt i Norge. Kun en bil (men ytterligere tre er på vei) går med grønne Bring-farger, og det er i Kristiansand.

Elektrisk er imidlertid langt fra nytt i Posten Bring. Totalt har konsernet i dag med stort og smått 850 elektriske kjøretøy. Hovedtyngden er mindre kjøretøy, som mopeder og traller.

24 av dem er likevel den elektriske varianten av Ford Connect, og med de nye bilene fra Peugeot er transportkonsernet dermed oppe i 115 elektriske varebiler i flåten

- Posten Bring er nok per dags dato Norges-ledende på elektriske biler i kommersiell bruk, forklarer flåtesalgssjef Per Netland hos Peugeot Norge. Og antagelig blant de aller største i verden på dette feltet.

- Noe av det artige er at innen elektriske biler lytter Peugeot-fabrikken ekstra til behovene for Norge, forklarer Netland. - Posten er dermed i stor grad med på å bestemme standarden på elbiler fremover.

Snart redusert med 150.000 tonn
Pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten Norge sier at som den kanskje største transportøren i Norge, er miljølederskap en naturlig rolle å ta for Posten Bring.

- I 2008 satt vi det vi mente var ganske hårete mål om 30 prosent CO2-reduksjon innen 2015, forklarer Ebeltoft-Skaugrud. Det betyr en total årlig reduksjon på 150.000 tonn CO2.

- I dag nærmere vi oss deadline for dette med stormskritt, men vi ligger også veldig godt an.

Posten Bring jobber for øvrig med dette over en bred skala virkemidler. Det går på alt fra strømsparing (sic!), til det største besparingsområdet: Å fase transporten fra fly til bakke, og fra vei til bane.

Potensielt 1500 elektriske postbiler i Norge?

Alternative drivstoff er likevel viktig. Fra før har Posten Bring totalt 76 varebiler på biogass.Og dermed kan vi slå fast at med 115 elektriske biler, leder de foreløpig den store el-gass-kampen. Men blir dette det store i Posten fremover også?

- Du kan trygt si vi har lang erfaring med elektriske biler her i konsernet, sier bilansvarlig Trond Nilsen i Posten Norge. - Vi har opplevde alle feil og mangler det er mulig å tenke seg – og noen til.

- Men gitt dagens erfaringsnivå, kombinert med at totaløkonomien med i elektriske varebiler er i ferd med å matche vanlige biler, er det høyst sannsynlig at Posten Bring kommer til å be om elektriske biler i minianbudene framover.

- Jeg anslår at vi i Norge har potensial for rundt 1500 biler i ruter under 7 mil, utdyper han.

Miljøsatsing også krav til underleverandører
For de av YrkesBils mange lesere som har Posten Bring som kunde, er det for øvrig verdt å merke at et viktig punkt i Postens miljøhandlingsplan er å stille like strenge miljøkrav til underleverandørene som til seg selv.

Les mer om emnet i YrkesBil #2 2014.

Powered by Labrador CMS