Ford slår på stortrommen

Nå lanseres straks ny utgave av stor Ford Transit.

Publisert

GLOBAL: Den nye 2-tonns-Transiten er nest siste byggestein i en total fornyelse av Fords nyttekjøretøyprogram i Europa.

For trofaste Ford-kunder betyr det en real opptur i både teknologi og andre ytelser i forhold til forgjengeren.

Og det bringer Transit helt opp på siden av klassens ledende bil, Mercedes Sprinter. Og kanskje lenger.

YrkesBil publiserer kjørereportasje av bilen i februarutgaven. Enn så lenge kjenner vi kun følgende opplysninger fra Ford:

Transit ECOnetic-modellene har klassens laveste CO2-utslipp på 169 g/km (med 100 km/t fast hastighetsbegrenser). Det betyr et drivstofforbruk på 0,64 l/mil.

Det forutsetter imidlertid at du kjører en 2,2-liters Duratorq TDCi på 125 hester med stopp-start-funksjon og det Ford kaller en «innovativ akselerasjonskontroll».

I øvrige Transit-modeller kan du velge mellom 100, 125 og 155-hestersutgaver av samme motor. Bilen leveres med 6-trinns manuell girkasse, og man kan velge mellom for-, bak- og firehjulsdrift.

Hyggelig forbedring er at serviceintervallene er utvidet til 2 år eller 50.000 km, som betyr at tidsforbruket ved driftsettersyn i løpet av 150.000 km er redusert fra 5,4 til 4,2 timer. Det bør medfører lavere verkstedregninger.

Ford opplyser at lastevolumet økt med ca. 10 prosent sammenlignet med utgående Transit. Det betyr i praksis at L2-utgavens volum er økt fra 10,3 til 11,2 m3, og har nå plass til fire europaller.

Nye Transit er totalt tilgjengelig i tre forskjellige lengder, to takhøyder og med totalvekt på opptil 4,7 tonn. 350 HD-modeller leveres med 3,5 tonn tilhengerkapasitet.

Ytterligere varianter inkluderer 8/9 seter personbil og chassis med enkelt og dobbelt førerhus. Et nytt SuperJumbo chassis gir plass til 5 m lasteplan eller påbygg. I tillegg kan Transit fabrikkbygget buss leveres med 17 eller 18 seter.

Blant de nyeste elektroniske stabilitetskontroll-teknologiene har Ford utviklet et «kurvekontrollsystem» som opplyses å gi «stabil fartsreduksjon dersom det kjøres for hurtig inn i en sving».

Nye Transit bygger på en global plattform, der den europeiske versjonen skal bygges ved Otosan-fabrikken i Tyrkia. Salgsstart er tidlig i 2014.

Powered by Labrador CMS