Tyngre enn tyngst

Nå presenterer Daimler tungvektutgavene av de to tungvekterne Actros og Arocs.

Publisert

SPESIALTRANSPORT: Daimler har nå hentet frem sine forholdsvis nye Euro VI-biler Actros og Arocs, bygget dem opp til det de kaller Heavy Duty spesifikasjoner, og hengt på en ekstra modellbetegnelse SLT.

De to bilene som blir presentert nå er skreddersydde for oppgaven, slik alle SLT-modellene i realiteten vil bli.

Inntil 250 tonn
Actros-modellen er utstyrt med en spesiell luftfjæring for landeveiskomfort mens Arocs-utgaven har særdeles robuste parabol-fjærer beregnet på spesielt tøffe oppdrag i spesielt tøft terreng.

Disse SLT-bilene er bygget med tanke på å kunne trekke inntil 250 tonn eller semier på mer enn 50 meter. Det kan trygt kalles spesialtransporter.

Daimler forteller forresten at den eneste tyske staten som fører statistikk på den type transport, som gjerne skjer midt på natten, er Bayern. Og der har de notert en økning med tre-gangeren siden 1995. Vindmøller er sikkert en del av forklaringen.

Bilene må utstyres med sterkere rammer, det legges på flere aksler, kjølesystemet må oppgraderes og både clutch og bremser må forsterkes vesentlig. Først må jo den tunge lasten trekkes i gang, og før eller senere må det hele stanses.

Modifisering
Disse spesielle bilene fullføres ved Daimlers skreddersømavdeling. En egen fabrikk som kalles CTT internt. Custom Tailored Trucks. Den ligger i franske Molsheim, som har enda en bil-attraksjon – det er jo her man finner røttene til Bugatti og dagens Bugatti«fabrikk».

Nå hører det med til historien at CTT modifiserer alt av Mercedes sine lastebiler. Antos, Axor, Atego, Econic og Zetor finner også veien dit ned – faktisk regner man at så mange som 20 prosent av bilene som kommer fra Wörth blir modifisert i Molsheim.

Siden bedriften startet i 2000 har de utført kundespesifiserte inngrep på mer enn 150.000 biler.

Powered by Labrador CMS