-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Silly lastebil-season
Scania vant på målfoto nyttårsaften 2013/14. Nå er situasjonen en annen. Volvo tok alene 50 prosent markedsandel over 16 tonn i februar.
REGISTRERINGER: Basert på første to måneder 2014, målt mot første to måneder 2013, ser lastebilmarkedet lyst ut.
Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en framgang på 5,2 prosent for alle lastebiler over 3,5 tonn.
Ser vi på klassen over 16 tonn separat, er fremgangen 5,5 prosent.
Merk for øvrig at tallene vi refererer er eksklusive lastebilregistrerte campingbiler, som har gått tilbake i samme periode. (Derfor er totaltallet på statistikken for samtlige lastebiler nesten uforandret, 822 i år mot 816 i fjor).
Silly season
Det er imidlertid all grunn til å ta denne hyggelige trenden for ekte lastebiler med en klype salt, i hvert fall som grunnlag for utviklingen resten av året.
Årsaken til de tilsynelatende hyggelige tallene, er etter alt å dømme den uroen i systemet som overgangen fra Euro 5 til Euro 6 har skapt.
Den plutselige bestillingsboomen i andre halvår 2013, av lastebileiere som ville sikre seg Euro 5-biler før overgangen, påførte produsentene og påbyggere leveringsforstoppelse og kraftig forlengelse av leveringstid.
Svært mange av bilene som figurerer på statistikken for januar og februar i år, er derfor biler som normalt skulle vært levert før nyttår.
Omvendt fortegn?
På mange måter kan leveringene fra de enkelte merkene leses med omvendt fortegn: De som nå har negativ vekst på statistikken i 2014, er dem som fikk ut bilene til kundene før årsskiftet.
Slik er akkumulert volumet og markedsandel per 1. mars 2014 og endringen fra 2013 i klassen 16 tonn og over:
1. Volvo 272 biler, 43,2 % andel, 39,5 % vekst
2. Scania 185 biler, 29,4 % andel, 17,8 % reduksjon
3. Mercedes 74 biler, 11,7 % andel, 5,7 % vekst
4. MAN 56 biler, 8,9 % andel, 16,7 % vekst
5. DAF 20 biler, 3,2 % andel, 37,5 % reduksjon
6. Iveco 6 biler, 1,0 % andel, 33,3 % reduksjon
7. Renault 5 biler, 0,8 % andel, 37,5 % reduksjon
8. Sisu 1 bil , 0,2 % andel.
For svak vekst
De fleste lastebilimportørene venter samtidig i en betydelig dipp i andre kvartal 2014 i kjølvannet av Euro 5/6-overgangen.
Strengt tatt er «veksten» på rundt fem prosent derfor urovekkende svak. Det betyr at totalmarkedet kan bli tungt å hente inn.
Både Scania og Mercedes startet året spesielt svakt (i forhold til ambisjoner), men det er samtidig grunn til å tro at fordelingen mellom merkene «normalises» frem mellom sommeren.
De nevnte to merkene ligger fremst i køene med leveringsklare Euro 6-biler, og vil profitere på dette i andre kvartal mens Volvo og MAN ennå venter på sine mest norges-tilpassede motorer.
Segmenter i ulage
Det er samtidige betydelige forskjeller i utviklingen mellom de forskjellige vektklassesegmentene. Februar-tallene er tidlig materiale å bruke som trendindikator for året, men vi tar dem likevel:
3,5-7,5 tonn: 52 biler, opp 37 %. VW stormer frem med sin Crafter.
7,5-10,0 tonn: 32 biler, ned 26 %. Iveco er i ferd med å hente inn Fuso.
10,0-16,0 tonn: 49 biler, opp 4,0%. MAN, Mercedes og Iveco frem.
16,0-22,0 tonn: 63 biler, ned 33 %. Mercedes opp, resten ned.
22,0 og over: 567 biler, opp 13 %. Volvo 53 % andel i februar.
Opp- og nedturer for de fleste altså. Men spesielt i vektklassene 10-22 tonn er det den nye Renault/Volvo-konstellasjonen som så langt runger med sitt fravær.
Forhåpentligvis sparer de bare på godsakene, for så å kunne mate på utover året.