Racersøppelbil

Lavbygde Econic har fått en kraftig facelift i forbindelse med Euro 6. Den største overraskelsen er hvor god den er å kjøre.

Publisert

LASTEBIL: Den største skuffelsen da Mercedes nettopp lanserte nyeste utgave av Econic for fagpressen? Det var ikke lagt opp til ekte søppelinnhenting…

Skitt au. Det tok ikke lang tid før jeg likevel begynte å nyte kjøreopplevelsen på landsbygda rundt Frankfurt.

Bilen var en Mercedes-Benz 2635 Econic Euro 6 med Faun påbygg, og en smidigere og mer agil lastebil skal du faktisk lete lenge etter.

Akkurat den observasjonen var det jeg minst hadde ventet på forhånd. For at en spesialbil er ergonomisk utformet, kløktig utrustet og ikke minst miljøvennlig på alle mulige måter – ja, slik skal det liksom være. Men kjøreglad?

Den egenskapen er antagelig et resultat av forsynets tilfeldigheter mer enn ingeniørenes hensikter. Når det først er slik, gir det likevel mening også: Glade sjåfører er gode sjåfører er lønnsomme sjåfører.

Stopp&start-perfekt
Med sin spesielle, lave hytte er Econic like skreddersydd for kortdistribusjon som for og renovasjon. Tittel på Mercedes-arrangementet var da også «Distribute and collect». Både i Norge og ellers er Econic likevel best kjent som søppelbil. Og her til lands for det meste med gassmotor.

Det mest åpenbare fortrinnet med bilen er hvor smart den fungerer for folkene som jobber med og rundt bilen. Hytten er definitivt laventre, som de sier i bussektoren.

Og på høyre side har man sannelig en bussdør også. Den folder innover, som sparer risiko for å treffe noe, og gjør det samtidig superkvikt og enkelt å svippe ut og inn av bilen. Det sparer både krefter og sekunder for mannskapet.

Det andre klare fortrinnet er de ekstremt gode siktvinklene sjåføren har. En svær bussfrontrute er en ting. I tillegg kommer både tak til gulv-vindu i høyre dør og vindu som strekker seg langt bak B-stolpen. Det eliminerer i svært stor grad ekle dødvinkler. Samtidig «vennliggjør» det kommunikasjonen med fotgjengere og andre trafikanter med øket blikkontakt.

Gull fra Allison
Fra førerplass er det flere fine momenter på den oppdaterte bilen. Først at ratt og dashbord holder ny Actros-standard. Deretter hvor utrolig smidig og herlig Allison-kassen jobber med ny software (og da hadde jeg nettopp kjørt nyeste utgave av Mercedes Powershift 3 som referanse i en Atego)

Og for en herlig manøvrerbarhet svingbar løpeaksel gir, her er ikke et portrom for trangt. For ikke å snakke om gevinsten av det lave tyngdepunktet.

Det er etter noen omganger med 270-graders påkjøringsramper til tysk motorvei at racerbilfølelsen virkelig kommer krypende.

Et bidrag er dessuten at ramme, aksler og hyttefester er basert på laveste variant av Actros. Og glemte jeg å si at den har helluftfjæring?

Lønnsom ergonomi
Econic er så til de grader en «anbudsbil» (i renovasjon – eller flåtebil i distribusjon) at å diskutere lønnsomhet uten å vedlegge et tisiders excel-ark kan avvises som lettvint. Men vi snakker tross alt om økonomifolk. Vi vet hvordan de lett stirrer seg blind på bunnlinjen uten å kvalitetssikre at regnemodellen tar opp i seg alle relevante faktorer.

Econic har en del unike brukskvaliteter for arbeidsmiljø og sikkerhet det neppe er like enkelt å tallsette som innkjøpspris, service og drivstoff. Men at de bidrar til lavere sykefravær, færre skader på bil og lavere ulykkefrekvens, det er jeg kraftig forsterket i tro på etter å ha kjørt bilen. Dette bør være med i TCO-oppsettet.

Dette er Econic
Det er den lavbygde hytten som definerer Econic. Selv for meningmann er det lett å skjønne at hyttens plassering kan gi store fordeler til sitt spesifikke bruk. Både til å forenkle og effektivisere arbeidet i og rundt bilen, men også til å redusere antall skader og sammenstøt med omgivelsene.

Bilklassens lave volum, og det at Mercedes er så godt som alene i denne klassen, medfører likevel at den blir dyr å produsere. Econic har nå eksistert som modell siden 1998, og da etter en ganske kronglete opptakt nettopp med et strandet merkesamarbeid om hytten.

Mercedes valgt å gjennomføre Econic på egenhånd, og har etterhvert produsert 13.500 enheter. Det er for høyt volum til å kalle det en spesialmodell, men fortsatt litt lave volumer til å kunne presse ned prisen. Econic blir altså en noe dyrere bil enn en konvensjonell lastebil med renovasjonsaggregat.

Produksjonen blir imidlertid stadig mer en integrert del av Mercedes standardprodukter, inkludert ramme, aksler, interiør og motor.

Diesel nå, gass kommer
Mens man i Norge tenker Econic synonymt med gassmotor (biogass fra søppelanlegg etc.), var bilen vi kjørte utstyrt med nyeste variant konvensjonelle 7,7-liter Euro 6 dieselmotor (OM 936). I Econic leveres den med enten 300 eller 350 hester, vi kjørte den største.

Mercedes var imidlertid svært påpasselige med å fortelle at de kommer med egen gassmotor i 2015. Når det tar såpass tid, skyldes det blant annet at de tar på alvor kundenes oppfordringer om å gjøre en motor som i større grad yter som en dieselmotor. Den nye naturgassmotoren blir da også i prinsippet en Mercedes dieselmotor, tilpasset bruk av gass.

Fakta
Motorer: Econic leveres nå med OM 936, en sekssylindret Euro 6-diesel på 7,7 liter med 300 eller 350 hester, 1200 eller 1400 newtonmeter. Gassmotor fra 2015.

Girkasse: 6-trinns Allison med momentomvandler og trykknappbetjening.

Varianter: Kan leveres med 2, 3 eller 4 aksler og 6x4. Leveres også som trekkbil.

Powered by Labrador CMS