-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Når tungt er TUNGT
I dag har jeg trukket mitt tyngste lass noensinne, ca. 170 tonn. Takk til blant annet Daimlers nye Turbo Retarder Clutch
SPESIAL-TRANSPORT: Mercedes SLT er et begrep når tungt faktisk betyr tungt. Nå er både nye Actros og Arocs på plass i SLT-versjoner.
Og når man oppdager at månedlig produksjonskapasitet ligger på ca. 10 biler, da gir det seg selv at spesial faktisk betyr spesial.
Da Daimler denne uken inviterte til testseminar på bilene i Munsingen sør i Tyskland, sto selve opplevelsen av å kjøre ekte tungtransport høyt på agendaen.
For det å møte bakker – både opp og ned – med 170 tonn totalvekt (bilene skal være dimensjonert for rundt 250 tonn), det inngir respekt. Og på tross av alle moderne hjelpemidler en følelse av virkelig å kjøre lastebil.
Den største tekniske nyheten, eller riktigere evolusjonen, var imidlertid presentasjonen av det Daimler kaller sin Turbo Retarder Clutch – og som i prinsippet er nøkkelen til både silkemyk og slitasjefri start og nedbremsing.
Systemet er ikke bare forbeholdt SLT, men kan leveres som på Arocs generelt, og bør være svært attraktivt både i anlegg, tømmerbiler og andre høybelastningsbiler med mye manøvrering i sakte fart.
Her er noen bilder fra arrangementet. Les mer i YrkesBil nummer 6.