-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Omsider dobbeltklutsj fra Volvo
Vi skriver omsider fordi det er lenge siden Volvos DSG først ble varslet. Men når den endelig kommer i høst, er det en stor nyhet.
TEKNOLOGI: Ser vi bort fra Fuso Canter med DSG, og tar høyde for at historiske konstruksjoner kan ha fungert på samme måte, er Volvo Trucks I-Shift Dual Clutch verdens første dobbeltklutsj girkasse for tyngre kjøretøy
De aller fleste har vel etter hvert erfart DSG-teknologien i personbiler, og hovedfordelen er ekstremt raske girskift. Man unngår helt avbrudd i dreiemoment og kraftoverføring, og dermed at lastebilen mister hastighet.
For sjåføren betyr det en mer komfortabel fremdrift. I det store bildet vil nok fordelene i form av lavere forbruk, selv om Volvo er forsiktig med å angi dette, og mulig downsizing av motorer (raskere giring åpner for en smalere vindu av maksimalt dreiemoment) bety atskillig mer.
Men la oss høre hvordan Volvo presenterer det:
”I situasjoner som krever mange girskift, for eksempel i bakker eller på veier med mange kurver og skarpe svinger, løfter I-Shift Dual Clutch kjøringen opp på et nytt nivå. Hos Volvo Trucks er vi svært stolte over å kunne tilby dette til kundene våre”, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.
I-Shift Dual Clutch er altså en girkasse som består av to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to gir samtidig. Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter.
”Når du kjører, føles det som om du har tilgang til to girkasser. Når ett gir blir valgt i én girkasse, er det neste giret allerede klargjort i den andre. Med doble clutcher er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen. Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre," sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks.
Tilgjengelig fra høsten 2014
Drewsen mener I-Shift Dual Clutch også betyr en stor forskjell ved transport av bevegelig eller flytende last, som f.eks. dyretransporter og tank- og bulktransport, siden de umerkelige girskiftene forårsaker mindre bevegelse i selve lasten.
Med den myke kraftoverføringen er det også mindre risiko for å bli sittende fast på glatte eller ujevne veier. Volvo opplyser imildertid at drivstofforbruket med I-Shift Dual Clutch er på samme nivå som for vanlig I Shift.
I-Shift Dual Clutch vil være tilgjengelig fra høsten 2014 på Volvo FH med Euro 6 D13-motorer og med 460, 500 og 540 hestekrefter.
Plansjene i bildegalleriet forklarer mer om hvordan systemet virker.